اخبار

اسلامی: همکاری ما با آژانس ادامه خواهد داشت | گروسی: آماده هستیم کار را پیش ببریم

اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی و گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در نشست خبری مشترک به تشریح گفت‌وگوهای انجام شده پرداختند.

به گزارش توان تحلیل، به نقل از خبرگزاری فارس، محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی پس از دیدار با رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی طی یک نشست خبری مشترک به تشریح گفت‌وگوهای انجام شده پرداختند.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه دیدار اخیر آقای گروسی که از دیروز بعدازظهر آغاز شد، پیام‌آور برقراری ارتباطات و روابط کاری به صورت حرفه‌ای بین آژانس و سازمان انرژی اتمی است، تصریح کرد: آنچه برای ما حائز اهمیت است این است که ارتباطات و رفت و آمدها و گزارش‌ها به گونه‌ای باشد که همواره اعتمادآفرین باشد و بتوانیم به صورت اطمینان بخش با پرهیز از ورود دادن و نفوذ دادن عناصر و عوامی که نیت و هدف آن‌ها بر هم زدن یک روابط عادی و حرفه‌ای است، مسائل را حل و فصل کنیم؛ به گونه‌ای که این شیوه تعامل پایدار بماند و همواره آژانس بتواند وظایفش را در ارتباط با برنامه‌ هسته‌ای ایران در چارچوب ضوابط پادمان پابرجام و اطمینان بخش نگهدارد.

اسلامی اظهار کرد: از همین‌رو، این گونه مطالب و موارد در قالب گفت‌وگوهای دوجانبه و مشترک بین ما و همکاران گروسی انجام شده و اطمینان دارم که به صورت پایداری تاثیرگذار خواهد شد.

برگزاری کنفرانس هسته‌ای به صورت بین‌المللی

معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه در هفته گذشته بیست و نهمین کنفرانس هسته‌ای را در دانشگاه شهید بهشتی برگزار کردیم و توافق کردیم که کنفرانس سی‌ام به بعد بین‌المللی و با مشارکت آژانس باشد، بیان کرد: این اقدام کمک می‌کند که روایتگری از برنامه هسته‌ای ایران از یک سو صورت بگیرد و از سمت دیگر ظرفیت قابل ملاحظه دانشمندان و مراکز علمی و پژوهشی جمهوری اسلامی ایران که قابل ملاحظه و تاثیرگذار است، در پیشبرد برنامه‌های هسته‌ای با آژانس برای ارائه به دیگر کشورها کمک کند.

وی افزود: این کنفرانس از سال آینده با مشارکت آژانس به صورت بین‌المللی برگزار خواهد شد و مورد حمایت و موافقت آقای گروسی هم قرار گرفت.

رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه نشست خبری مشترک با گروسی، اظهار کرد: پیام واضح همایش دیشب این بود که جریان علمی و پژوهشی و فناوری هسته‌ای در جمهوری اسلامی ایران قدرتمند است و این دانش درون‌زا و با عشق و ایمان رو به گسترش و پیام‌آور صلح، مودت و دوستی است و ایران همواره آماده بوده و هست که دستاوردهای خود را با سایر ملت‌ها نیز به اشتراک بگذارد.

توضیحات اسلامی در مورد احتمال صدور قطعنامه علیه ایران

اسلامی درباره احتمال صدور قطعنامه علیه ایران در نشست بعدی آژانس گفت: اگر قرار باشد قطعنامه‌ای صادر شود، مقامات ذیربط تصمیم‌گیری می‌کنند. آنچه در چارچوب پادمان است به آن پایبند بودیم. همکاری ما با آژانس تداوم خواهد داشت.

رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این سوال که آیا توافقی درباره مسائل پادمانی و بیانیه مشترک خواهیم داشت و توضیحات ایران درباره غنی‌سازی ۸۴ درصدی، تصریح کرد: در گزارش گروسی آمده بود «شناسایی ذره ۸۴ درصد» بود نه غنی‌سازی ۸۴ درصد.

معاون رئیس جمهور درباره سه مکان نیز گفت: درباره سه مکان الگویی را در سفرم به آژانس با گروسی توافق کرده بودیم، همان را دنبال می ‌کنیم. این موارد ادامه دارد و در قالب یک الگو‌ی تعاملی آن را به سمت حل و فصل می‌بریم. الان همکاران در حال گفت‌وگو هستند.

گروسی در نشست خبری مشترک: آماده هستیم کار را پیش ببریم

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز طی این نشست خبری مشترک با رئیس سازمان انرژی اتمی ایران ضمن ابراز خرسندی از حضور دوباره در تهران، گفت: خوشحالم که برای این دیدار بسیار مهم در تهران هستم. همانطور که آقای اسلامی گفت، آماده هستیم کار را به پیش ببریم. این فرصت را داشتم در جلسه‌ای با حضور دانشمندان نخبه ایرانی حضور یابم و جلسه بسیار تاثیرگذاری برای من بود. دیروز رایزنی‌های خود را شروع کردیم و امروز جلسات ما نیز ادامه دارد.

هرگونه اقدام نظامی علیه نیروگاه‌های اتمی محکوم و غیرقانونی و خارج از نُرم‌های قانونی است

گروسی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه هرگونه حمله به تاسیسات هسته‌ای کشورهای عضو آژانس تخلف است، چرا شما حتی تهدیدهای  مکرر رژیم صهیونیستی و  آمریکا علیه ایران را محکوم نکردید؟ اظهار کرد: دو مسئله است؛ اشاره به حمله به نیروگاه‌های اتمی رایج شده و این به خاطر حمله به اوکراین است که ممکن است خاطرات گذشته را به یاد بیاورد. طی کنفرانس‌های عمومی آژانس این موارد توسط آژانس محکوم شده است. هرگونه اقدام نظامی علیه نیروگاه‌های اتمی محکوم و غیرقانونی و خارج از نُرم‌های قانونی است.

می‌خواهیم گفت‌وگوی سیستماتیک با ایران داشته باشیم

وی در پاسخ به این سوال که آیا از سفرتان رضایت دارید؟ بیان کرد: همیشه از دیدار با اسلامی استقبال می‌کنم و رضایت‌بخش است اما بحث ما بحث ضرورت است؛ می‌خواهیم گفت‌وگوی سیستماتیک با ایران داشته باشیم. خوشحالم به ایران بیایم. هنوز کار ما تمام نشده است و کار و همکاری با ایران ادامه دارد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصریح کرد: دو مسئله وجود دارد که بسیار مهم است؛ مسئله اول این است که توقعات بالاست و حضور تعداد بالای رسانه‌ها در این نشست حاکی از این است که سطح توقعات بالاست و این توقعات و علاقه‌مندی بالا در سطح جهان هم به چشم می‌خورد. در خصوص کار مشترکی که با ایران داریم که با هم به جلو می‌بریم و مسائلی که به همراه ایران باید در خصوص آن‌ها شفافیت‎‌سازی کنیم و همچنین تضمین‌ها و اطمینان‌هایی که قرار است بابت برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران داده شود.

این مقام مسئول آژانس بین المللی انرژی اتمی عنوان کرد: بخش دوم که بسیار مهم است به همکاری‌های فنی و علمی مربوط می‌شود که می‌تواند بین ایران و آژانس انجام شود.

وی ادامه داد: شب گذشته در جلسه‌ با آقای اسلامی در این خصوص بحث کردم. قرار است رویدادی که به صورت سنتی در سالیان گذشته برگزار شده یک وجهه بین‌المللی پیدا کند و صحبت می‌کنیم که چطور آژانس حمایت کرده و کمک کند که این نشست در سال آینده جنبه بین‌المللی پیدا کند و ما از آن در این راستا حمایت می‌کنیم.

همه کشورهای جهان باید عضو NPT باشند

گروسی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا آژانس برنامه دارد بازرسی‌های مثل ایران را از اسرائیل انجام دهد؟ گفت: سوالی است که مرتبا می‌شنوم، به خصوص وقتی به ایران و خاورمیانه می‌‌ایم. سوال مهمی است. ایران عضو ان‌.پی.تی است. ما برپایه توافقات و ان‌پی‌تی (NPT) بازرسی انجام می‌دهیم. من را مقصر ندانید؛ اینگونه نیست با یک کشور منصفانه و یا غیرمنصفانه برخورد کنم. اسرائیل عضو ان‌پی تی نیست و با آن‌ها توافق متفاوتی داریم. از نظر من همه کشورها در جهان باید عضو ان‌پی‌تی شوند.

گروسی در پاسخ به پرسشی درباره درز اطلاعات برنامه هسته‌ای ایران در رسانه‌های غربی اظهار کرد: هر وقت خبری درباره درز اطلاعات به من می‌رسد عصبانی می‌شوم؛ این گزارش دست همه اعضا است و چیز خوشایندی نیست که من از آن رضایت داشته باشم.

مدیرکل آژانس در پاسخ به این سوال که آیا درباره سه مکان قرار است به نتیجه برسیم ؟ گفت: همکاران ما سخت در حال کار کردن هستند.

هیچ وقت از آژانس به عنوان ابزار سیاسی استفاده نشده است

وی عنوان کرد: طبیعی است کشورهای مختلف با انگیزه‌های مختلف از نفوذ خود برای تاثیرگذاری استفاده کنند. ضروری است ایران و آژانس با هم همکاری داشته باشند و این‌گونه دیگر کشورها نمی‌توانند تاثیرگذاری داشته باشند.

گروسی با اشاره به اینکه هیچ وقت از آژانس به عنوان ابزار سیاسی استفاده نشده است، گفت: ما شورای حکام داریم و از کسی دستور نمی‌گیریم؛ برای ما مهم است تحت پادمان‌ها کار کنیم. بندهای غروب هم مربوط به برجام است.

منبع
فارس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا