اخبار

تشریح اقدامات وزارت صمت / سهمیه‌‌بندی اعتباری از نیمه دوم ۱۴۰۱ حذف می‌شود

وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن تشریح اقدامات وزارت صمت، از حذف سهمیه بندی اعتباری از نیمه دوم سال آینده خبر داد.

به گزارش توان تحلیل، به نقل از پایگاه خبری بورس پرس، سید رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن تشریح اقدامات وزارت صمت طی هفت ماه گذشته، گفت: انتظار می‌رود از نیمه دوم سال آینده، سهمیه بندی اعتباری حذف شود و با تکیه بر پرداخت تسهیلات مبتنی بر صورت‌‌حساب‌‌های مالی و تامین مالی زنجیره‌‌ای، هزینه‌های مالی کاهش یابد.

فاطمی‌امین اظهار کرد: هدف‌گذاری رشد اقتصادی ۸ درصدی سال آینده با توجه به رشد منفی سال‌های گذشته، رقم بالایی بوده و برای تحقق آن باید رشد ۷. ۱۲درصدی بخش صنعت و ۱۰ و ۹ درصدی حوزه معدن و کشاورزی رخ دهد.

این وزیر دولت سیزدهم بیان کرد: رشد ۸ درصدی سال آینده هم معادل تولید سال‌های ۹۶ و ۹۷ بوده و باید اقدام به احیای واحدهای راکد و نیمه‌‌فعال و تکمیل طرح‌های نیمه‌‌تمام و ارتقای سرمایه‌‌گذاری‌‌ها کرد.

وی ادامه داد: در این میان اثر رونمایی از ۴۸ پروژه بزرگ سرمایه‌‌گذاری سال جاری و دیگر برنامه‌ها در سال ۱۴۰۲ نشان خواهد داده شد.

ثبات در بازار با اجرای اصلاح ساختار بازار کالاهای پایه

وزیر صمت با بیان اینکه ثبات فضای کسب‌‌ و کار بستگی به ثبات ارز، تامین منابع مالی، مواد اولیه و مولفه‌های بازار دارد، تصریح کرد: وزارت صمت در این حوزه بر سه محور بهبود محیط کسب‌‌ و کار، تامین مواد اولیه و منابع مالی تمرکز دارد. طی این چند ماه، در بازار مواد اولیه، ثبات نسبی ایجاد شده‌‌ و با اجرای اصلاح ساختار بازار کالاهای پایه، سهمیه‌‌بندی بسیاری از اقلام مواد اولیه حذف شده و در بازار پتروشیمی نیز با همکاری معاون اول رئیس‌‌جمهور، ثبات برقرار خواهد شد.

ارتقا کارآیی منابع با طرح تامین مالی زنجیره‌ای

فاطمی‌امین با اشاره به اینکه طرح تامین مالی زنجیره‌‌ای با همکاری و هم‌‌افزایی بانک مرکزی و وزارت اقتصاد شروع شده‌‌ تا کارآیی منابع بیش از ۳۰ درصد ارتقا یابد، گفت: پرداخت تسهیلات مبتنی بر صورت‌‌حساب‌‌های سامانه جامع تجارت نیز در حوزه تخصیص منابع به‌شدت تسهیل می‌‌بخشد و مانع بسیاری از انحرافات در منابع مالی خواهد شد.

وزیر صمت تصریح کرد: در حالی طی هفت ماه اخیر رایزنی برای ارتقای روابط تجاری و افزایش دو برابری مبادلات با ۷ کشور انجام شده که شاید بیش از ۳۰ درصد مشکلات واحدها مربوط به اهلیت مدیران و سرمایه‌‌گذاران باشد؛ بنابراین در ساختار جدید وزارت صنعت، دفتر خدمات کسب و کار ایجاد شده است.

وی اضافه کرد: با اقدامات دولت نرخ تورم به ۳۵ درصد رسیده که البته عدد زیادی بوده ولی سال آینده کاهش بیشتری نیز پیدا خواهد کرد.

رفع نوسانات در بازار فلزات

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: سه عامل نقدینگی، قیمت‌‌های خارجی ( نرخ ارز) و تولید بر تورم اثرات مستقیم، مستقیم و معکوس دارند اما موضوع مهم دیگر که باعث کنترل تورم می‌شود اصلاح بازارها است که طی شش ماه گذشته، انجام شده و در بازار فلزات و مواد پایه مثل سیمان و محصولات پتروشیمی نوسانات مدیریت و رفع شده‌اند.

اصلاح سازو کارها در بورس کالا

فاطمی‌امین با بیان اینکه ساز و کارهای قیمت‌‌گذاری و تنظیم بازار در مواد اولیه هم مدنظر قرار دارد تا مواد اولیه ارزان‌‌تری در اختیار تولیدکنندگان باشد، گفت: روند قیمت فلزات، ورق، میلگرد و شمش کاهشی بوده که نتیجه اصلاح ساز و کارها در بورس کالا است. البته به دلیل تحولات روسیه و اوکراین برخی نوسانات در روزهای گذشته ایجاد شده که آمدیریت خواهد شد.

منبع
بورس پرس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا