اخبار

نامه رهبری به مجلس درباره تکالیف مازاد بر توان بانک ها و واکنش وزیر اقتصاد به این هشدار

رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به نامه رهبر درباره تکالیف مازاد بر توان بانک ها، اعلام کرد که مجلس و دولت نباید تکلیف اضافی به بانک مرکزی اعمال کنند. وزیر اقتصاد نیز با انتشار توییتی به هشدار رهبری درباره عدم تحمیل تکالیف مازاد بر توان بانک ها واکنش نشان داد.

به گزارش توان تحلیل، به نقل از پایگاه خبری بورس نیوز، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز و در جریان بررسی بند (ی) تبصره ۱ ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۱، به نامه رهبر انقلاب به مجلس درباره تکالیف مازاد بر توان بانک ها اشاره کرد و گفت: رهبری روز گذشته در نامه‌ای به بنده و سایر نمایندگان به صورت مکتوب هشدار دادند که تکلیف مالایطاقی به بانک‌ها داده نشود. این هشدار رهبری هم به مجلس و هم به دولت است.

قالیباف با بیان اینکه هم مجلس و هم دولت نباید تکلیف اضافی به بانک مرکزی اعمال کنند، تاکید کرد: دولت هم توجه کند که منظور فقط تکلیف به بانک مرکزی نیست؛ برخی اوقات دولت از طریق فشار‌های متعدد به بانک‌ها موجب می‌شود که بانک‌ها از بانک مرکزی اضافه برداشت داشته باشند. در این هنگام دولت می‌گوید از بانک مرکزی پولی نگرفته‌ام. هرچند این ادعا درست بوده و از بانک مرکزی نگرفته، اما به سایر بانک‌ها تکلیف کرده است.

رئیس مجلس با تاکید بر اینکه تبصره ۱۶ و ۱۸ بودجه ۱۴۰۱ مجدد اصلاح شد، خاطرنشان کرد: رئیس بانک مرکزی روز گذشته توضیح داد که در تبصره ۱۶ تکالیفی برای بانک‌ها مشخص شده که برخی از این تکالیف نسبت به سال ۱۴۰۰ تا دو برابر افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: اگر ما شاهد بالارفتن نرخ کالاها و خدمات در سطح جامعه هستیم، همه به تکالیف مالایطاق برمی‌گردد که از سوی دولت و مجلس به بانک‌ها تحمیل می‌شود. زمانی که این تکالیف به بانک مرکزی و سایر بانک‌ها تحمیل می‌شود نتیجه آن افزایش تورم است.

قالیباف بیان کرد: تبصره ۱۶ بودجه ۱۴۰۱ نیز توسط رهبری و خواست بانک مرکزی مورد بازبینی قرار گیرد و کمیسیون تلفیق نیز به این موضوع توجه کند.

در نهایت بخش درآمدی بند (ی) تبصره ۱ ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۱ برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق ارجاع شد.

گفتنی است که به دنبال نامه رئیس کل بانک مرکزی به مقام معظم رهبری درباره تکالیف مازاد بر شبکه بانکی در مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه که سبب افزایش پایه پولی و تورم می‌شود، رئیس مجلس امروز در صحن علنی مجلس اعلام کرد رهبر معظم انقلاب دیروز به مجلس دستور دادند در بودجه به بانک‌ها تکالیف مازاد بر توان بانکی وارد نشود.

واکنش وزیر اقتصاد به نامه رهبری

سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد در واکنش به هشدار رهبری در نامه ارسالی درباره عدم تحمیل تکالیف مازاد بر توان بانک ها، با انتشار توییتی خواستار توجه نمایندگان مجلس به برنامه ضدتورمی دولت شد.

وزیر اقتصاد اظهار کرد: در یادداشت چند روز قبل از سمت بنده به افزایش ۱۰۰۰ میلیون تومان تسهیلات تکلیفی بانک‌ها در بودجه آینده انتقاد شد. امید است نمایندگان با توجه به هشدار امروز رهبر انقلاب از تشدید ناترازی بانک ها و آسیب به برنامه ضدتورمی دولت جلوگیری کنند. با هدایت اعتبار موافقت می‌شود اما به شیوه گذشته نباشد.

منبع
بورس نیوز

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا