اخبار

انگلیس راه های پرداخت بدهی به ایران را به صورت اضطراری بررسی می‌کند

براساس گزارش روزنامه گاردین، وزیر خارجه انگلیس اعلام کرده است که این کشور راه های پرداخت بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی به ایران را به صورت اضطراری بررسی می‌کند.

به گزارش توان تحلیل، به نقل از گاردین، با توجه به گزارشی که در ایران از گفت‌و‌گوی تلفنی حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران و لیز تراس (Liz Truss)، وزیر خارجه انگلیس منتشر شده است، وزیر خارجه انگلیس ابراز امیدواری کرده است که این کشور درحال بررسی راه‌های پرداخت بدهی به ایران به صورت اضطراری است و به زودی بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی خود به ایران را پرداخت می‌کند.

مقامات دولت بریتانیا در حال بررسی راه‌های قانونی برای پرداخت بدهی تاریخی بریتانیا هستند؛ اگرچه تحریم‌های اقتصادی بین‌المللی علیه ایران، این کار را دشوار کرده است.

گفتنی است که وزارت امور خارجه بریتانیا در خصوص این تماس، اطلاعاتی را به خبرنگاران نداده است اما برای تایید این گفتگو، اعلام کرده‌اند که این گفت‌وگوی تلفنی روز دوشنبه انجام شده است و طرف انگلیسی به بررسی گزینه‌ها برای حل فوری این پرونده ادامه می‌دهد. در این بیانیه آمده است که بریتانیا همیشه متعهد به پرداخت این بدهی بوده است.

با رسیدن مذاکرات احیای برجام به مرحله تعیین‌کننده، این امکان وجود دارد که تراس بخواهد بر نفع هر دو طرف در رسیدن به توافق تاکید کند. دو کشور اصرار دارند که بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی – که مربوط به فروش تانک به شاه ایران در اواسط دهه ۱۹۷۰ است – همیشه مستقل از مذاکرات وین و سرنوشت سه تبعه بریتانیایی دوتابعیتی در زندان اوین تلقی شود.

با توجه به گزارش ایران از این گفت‌و‌گوی تلفنی، به نظر می‌رسد که این تماس مثبت بوده است و ایران مشتاق است تا بریتانیا به بحران پناهجویان افغان در مرزهای خود، کمک کند. تراس از تهران برای اسکان دو میلیون پناهجو تمجید کرده است. وزارت امور خارجه گفت که امیرعبداللهیان روابط دو کشور را مثبت ارزیابی کرد.

شاید حضور سایمون کاونی (Simon Coveney)، وزیر امور خارجه ایرلند، روز دوشنبه در تهران نیز مهم باشد؛ چراکه وی در گذشته یک مصالحه‌کننده زندانیان سیاسی بوده است. ماه گذشته در پارلمان بریتانیا، بوریس جانسون بار دیگر تهدید تحریم‌ها را عامل بلوکه شدن پرداخت بدهی‌ها دانست.

مذاکرات وین به معنای لغو بسیاری از تحریم‌ها خواهد بود. اما گفته می‌شود که بریتانیا از زمان برگزیت مسئول قوانین تحریمی خود بوده است و بنابراین اگر در یک مذاکره گسترده‌تر درگیر نشود، می‌تواند بدهی خود را بپردازد.

ماجرای بدهی انگلیس به ایران

ایران و انگلیس در دهه ۱۹۷۰ میلادی قراردادی برای تحویل ۱۵۰۰ تانک چیفتن و ۲۵۰ خودروی زرهی به طرف ایرانی امضا کردند. لندن، بعد از تسخیر لانه جاسوسی آمریکا تحویل این تانک‌ها به ایران را متوقف کرد. رژیم پهلوی همه مبالغ مربوط به این قرارداد را که بر اساس برخی گزارش‌ها بالغ بر یک میلیارد دلار بوده را پرداخت کرده است.

دیوان داوری بین‌المللی یک شرکت بریتانیایی خدمات نظامی را به پرداخت ۴۰۰ میلیون پوند به دولت ایران ملزم کرده است. با این وجود، انگلیس به بهانه اینکه تحریم‌های بین‌المللی اجازه انتقال پول به ایران را نمی‌دهد، آن زمان از بازپرداخت این رقم خودداری کرد.

این قرارداد در همان رژیم پهلوی نیز مخالفانی از جمله ارتشبد فریدون جم رئیس وقت ستاد ارتش را داشت، که البته مورد توجه شاه قرار نمی‌گیرد و خرید انجام می‌شود. با وقوع انقلاب اسلامی، شرکت خدمات بین‌المللی نظامی (ims) به عنوان فروشنده تانک‌ها و نماینده دولت انگلیس که پیش از این همه پول خود را دریافت کرده است، به صورت یکطرفه و غیرقانونی قرارداد را لغو می‌کند و از تحویل تانک‌های ایران نیز خودداری می‌کند.

منبع
گاردین

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا