اخبار

گزارش رویترز: آمادگی ایران برای عرضه ۸۷ میلیون بشکه نفت ذخیره شناور پس از احیای برجام

رویترز با انتشار گزارشی اعلام کرد که ایران آمادگی دارد تا پس از احیای برجام ۸۷ میلیون بشکه نفت ذخیره شناور را عرضه کند.

به گزارش توان تحلیل، به نقل از رویترز، ایران که چهارمین ذخایر بزرگ نفتی دنیا را در اختیار دارد، می‌تواند پس از احیای مذاکرات برجام، ۸۷ میلیون بشکه نفت ذخیره شناور را عرضه کند تا با صادرات میلیون‎‌ها بشکه نفت خام به کاهش قیمت این محصول کمک کند. ایران قصد دارد در صورت برداشته شدن تحریم‌ها تولید نفت خود را تا ۳.۸ میلیون بشکه در روز بالا ببرد.

گفتنی است که برخی از تحریم‌های هسته‌ای ایران توسط دولت آمریکا لغو شد. این اقدام در جهت تسریع مذاکرات انجام شده بود. واشنگتن انتظار دارد که این مذاکرات که از روز سه‌شنبه، ۱۹ بهمن ماه از سرگرفته شده، در هفته‌های آینده به نتیجه برسد.

تحریم‌های نفتی آمریکا باعث شد تا صادرات نفت این کشور از ۲.۸ میلیون بشکه در روز در ۲۰۱۸ به ۱۰۰ هزار بشکه در روز در ۲۰۲۰ برسد. اطلاعات شرکت تحقیقاتی کپلر نشان می‌دهد که ایران در حال‌ حاضر، به ‌طور متوسط روزانه ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار بشکه در روز صادرات دارد.

افزایش ذخایر نفتی شناور ایران در فوریه ۲۰۲۲

به‌نظر می‌رسد که ایران نفت کافی برای ازسرگیری نهایی صادراتش ذخیره کرده ‌است. ذخایر شناور نفت ایران از حدود ۶۳ میلیون بشکه در اوایل دسامبر به ۸۷ میلیون بشکه در فوریه رسیده ‌است. از طرف دیگر، ذخایر نفتی ایران در خشکی، در حال‌ حاضر ۴۹ میلیون بشکه گزارش ‌شده است؛ این درحالی است که در اواخر ماه مه ۲۰۲۱ به اوج ۶۶ میلیون بشکه رسیده بود. به گفته‌ تحلیلگران کپلر، این رقم دوسوم کل ذخایر جهانی نفت خام و میعانات گازی در منابع شناور است.

همچنین، تخمین زده می‌شود که ایران به‌ طور کلی میلیون‌ها بشکه نفت ذخیره کرده باشد که پنج میلیون بشکه آن بر روی آب‌های خارجی مثل چین ذخیره شده‌اند. شرکت مشاوره اف‌جی‌ای تخمین می‌زند که ایران حدود ۶۰ میلیون بشکه نفت در ذخایر خود بر روی خشکی داشته باشد و ۲۵ میلیون بشکه هم بر روی نفت‌کش‌ها در دریا ذخیره شده‌اند.

کل ذخایر میعانات گازی ایران ۱۲۰ میلیون بشکه تخمین زده می‌شود که ۶۸ میلیون بشکه آن در ذخایر شناور برروی آب نگهداری می‌شوند. طبق گزارش اوپک، تولید نفت ایران از متوسط دو میلیون بشکه در روز در ۲۰۲۰ به ۲.۴ میلیون بشکه در روز در ۲۰۲۱ رسیده است.

منبع
رویترز

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا