اخبار

طرح مالیات بر عایدی سرمایه ۱۲ دی به صحن علنی مجلس ارسال می‌شود

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با انتشار توییتی اعلام کرد که طرح مالیات بر عایدی سرمایه (طرح مالیات سوداگران ارز، طلا، سکه و مسکن)، روز یکشنبه، ۱۲ دی به مجلس ارسال می‌شود.

به گزارش توان تحلیل، مجتبی توانگر، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با انتشار توییتی در صفحه شخصی خود اعلام کرد که با پیگیری رئیس مجلس، از ابتدای این هفته، کمیسیون اقتصادی، به صورت دو شیفت بر طرح مالیات بر عایدی سرمایه (طرح مالیات سوداگران ارز، طلا، سکه و مسکن) متمرکز شده است و این طرح یکشنبه هفته آینده، ۱۲ دی ماه در نوبت بررسی به صحن علنی مجلس ارسال می‌شود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس و رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار کرد: از موانع اصلی تولید، جذابیت و سوددهی بسیار بالای فعالیت‌های تولیدی‌ست. از آنجا که امکان انجام فعالیت‌های غیر مولد در بازارهایی چون ملک، خودرو، طلا و ارز بدون پرداخت مالیات و همراه با سود چند برابری نسبت به تولید وجود دارد، طبیعی‌ست که نقدینگی به سمت تولید نرفته و رونق شکل نمی‌گیرد.

طرح مالیات بر عایدی سرمایه نهایی شد

به نقل از خبرگزاری ایسنا، توانگر ضمن اشاره به نهایی شدن طرح مالیات بر عایدی سرمایه و با بیان اینکه حذف سفته بازی و فعالیت‌های غیرمولد از اولویت‌های اصلی اقتصاد کشور است، اضافه کرد: این موضوع باعث انحراف نقدینگی از مسیر تولید می‌شود که برای جلوگیری از آن و  مانع‌زدایی از تولید باید قانون مشخصی را تصویب کرد؛ مهمترین راهکار نیز قانونی شدن مالیات بر عایدی سرمایه یا همان مالیات بر سوداگری طلا، سکه، ارز و مسکن است.

با اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه نقدینگی کمتری جذب سفته‌بازی می‌شود

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اهمیت طرح مالیات بر سوداگری طلا، سکه، ارز و مسکن گفت: قطعا با قانونی شدن مالیات بر عایدی سرمایه و همجنین اجرای درست آن، دیگر فعالیت‌های سفته‌بازی جذابیت کمتری داشته و نقدینگی کمتری جذب این فعالیت‌ها می‌شود.

وی ادامه داد: در نهایت نیز شاهد کاهش قیمت‌ها در کوتاه مدت و جلوگیری از نوسانات قیمتی و هدایت نقدینگی به تولید در بلندمدت خواهیم بود.

نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: با توجه به کسری فزاینده بودجه در سال‌های اخیر و تلاطم در بازارهای دارایی، ایجاد پایه مالیات بر عایدی سرمایه یا مالیات بر سوداگران ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است که باید به سرعت دنبال شود. در همین راستا کمیسیون اقتصادی، بررسی طرح مالیات بر عایدی سرمایه را در دستور کار قرار داد.

اجرای مالیات بر عایدی سرمایه باعث ایجاد تحول بزرگی در عرصه اقتصاد می‌شود

توانگر اجرای مالیات بر عایدی سرمایه را باعث ایجاد تحول بزرگی در عرصه اقتصاد دانست و خاطرنشان کرد: این طرح در مجالس و دولت‌های گذشته با ابعاد ضعیف‌تری مطرح بوده که هر بار به دلایل مختلف به نتیجه نرسیده است. نمونه آن مصوبه دولت در خرداد ۱۳۸۸ برای اخذ مالیات از بخش سوداگری یا دلالی مسکن بود که علی‌رغم ابلاغ آن، با نامه آقای لاریجانی، رئیس وقت مجلس لغو شد.

وی ادامه داد: در سال ۱۳۹۱ نیز وزارت اقتصاد در ذیل لایحه اصلاح مالیات‌های مستقیم، لایحه مالیات بر عایدی سرمایه را به مجلس ارائه کرد که در سال ۱۳۹۳ بعد از طرح در مجلس تصویب نشد و در نهایت با نامه آقای آخوندی، وزیر وقت راه و شهرسازی و دستور لاریجانی این بند حذف شد.

رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد: مجددا نمایندگان طرح مالیات بر عایدی سرمایه در حوزه املاک را در تیر ۱۳۹۷ مطرح کردند که باز هم به نتیجه نرسید. اکنون این طرح با پیگیری‌های رئیس کمیسیون اقتصادی و رئیس مجلس در دستور کار مجلس یازدهم قرار گرفته است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان با اشاره به استفاده‌ از نظرات کارشناسان مرکز پژوهش‌ها در این طرح، یادآور شد: امیدواریم با بحث‌های کارشناسی در صحن علنی، این طرح با غنای بیشتری تصویب شود.

منبع
ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا