اخبار

طغیانی: اصلاح قانون بانک مرکزی در نوبت دستور صحن علنی قرار دارد

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه اصلاح قانون بانک مرکزی در نوبت دستور صحن علنی قرار دارد، توضیح داد که با تصویب این طرح قدرت بانک مرکزی افزایش می‌یابد.

به گزارش توان تحلیل، به نقل از ایبنا، مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره طرح اصلاح قانون بانک مرکزی گفت: اصلاح قانون بانک مرکزی در نوبت دستور صحن علنی قرار دارد و در یک یا دو ماه آینده وارد دستور خواهد شد.

طغیانی درباره  ضرورت طرح اصلاح بانک مرکزی اظهار کرد: علت اصلی ضرورت طرح اصلاح بانک مرکزی انضباط بخشی به نظام بانکی است؛ به این معنا که پس از تصویب نهایی این طرح، قدرت بانک مرکزی افزایش پیدا خواهد کرد و عملکرد بانک‌ها به طور مستقیم مورد بررسی قرار می‌گیرد و جلوی تخلف احتمالی آن‌ها به موجب قانون گرفته می‌شود. در حال حاضر بانک مرکزی از اختیار این برخورد بازدارنده محروم است.

مهم‌ترین قسمت طرح اصلاح قانون بانک مرکزی؛ استقلال رئیس بانک مرکزی

نماینده مردم اصفهان در مجلس درباره مهم‌ترین قسمت طرح اصلاح قانون بانک مرکزی بیان کرد: طرح اصلاح بانک مرکزی نیمه استقلالی برای رئیس کل بانک مرکزی در سیاست‌گذاری‌ها قائل می‌شود که در مقابل آن باید درباره اهداف تعیین شده، پاسخگو باشد. ابزارهای این کار مانند بحث نظارت بر بانک‌ها نیز در اختیار بانک مرکزی قرار داده خواهد شد تا بتواند با نظارت مناسب به طور لازم و کافی اهداف را دنبال کند.

وی در رابطه با بانک‌های خصوصی ابراز کرد: بانک‌های خصوصی در طرح اصلاح بانک مرکزی دیده نشده‌اند، اما اصلاح نظام بانکی قسمتی درباره بحث‌های مربوط به قراردادها، عقود و … که به نوعی بانکداری بدون ربا (شبیه سال ۶۱) است، دارد که با تصویب آن مسائل مربوط به بانک‌های خصوصی هم مورد توجه قرار خواهد گرفت.

مزایای مالیات بر عایدی سرمایه

طغیانی درباره مزایای مالیات بر عایدی سرمایه نیز گفت: مالیات بر عایدی به معنای مالیات از رفتارها و اقداماتی است که خارج از مسیر مولد اقتصاد انجام می‌شود. نیاز داریم تا در اقتصاد کشورمان سرمایه‌گذاری در تولید صورت گیرد و سرمایه‌ها به سمت خرید و فروش ارز و ملک و خودرو حرکت نکند.

وی با بیان اینکه مالیات برعایدی سرمایه سبب خواهد شد تا جذابیت سوداگری کاهش یابد، اضافه کرد: بنابراین از جنس مالیات بر رفتارهای اقتصادی مولد است، ضمن اینکه بر زندگی مردم موثر واقع می‌شود و مانع رفتارهایی خواهد شد که سود را به دلالان می‌دهد؛ بنابراین با انجام این کار بدون شک عدالت اجتماعی شکل می‌گیرد و قدرت خرید مردم افزایش پیدا می‌کند.

منبع
ایبنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا