اخبار

وزیر اقتصاد: تا یک ماه آینده ۳۲ هزار میلیارد تومان برای اشتغال‌ زایی به استان‌ ها تزریق می‌شود

وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد که تا یک ماه آینده ۳۲ هزار میلیارد تومانِ پیش‌بینی شده در بودجه، برای اشتغال زایی به استان ها تزریق می‌شود.

به گزارش توان تحلیل، به نقل از خبرگزاری ایسنا، سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی در جلسه علنی روز سه‌شنبه، ۹ آذر ۱۴۰۰ مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی گزارش کمیسیون جهش و رونق تولید در مورد نحوه‌ اجرای بند «الف» تبصره ۱۸ قانون بودجه سال جاری به منظور حمایت از تولید و اشتغال، گفت: یکی از اتفاقات خوب بودجه سال ۱۴۰۰ این بود که برخلاف سال‌های قبل، بدون اینکه مصارف پیش‌بینی شده در تبصره ۱۴ بودجه صرفا هزینه شود، برای پویایی و به کارگیری آن در رشد اقتصادی و اشتغال زایی به بند «الف» تبصره ۱۸ بودجه منتقل شد که در آنجا منابع پیش‌بینی شده دولت برای اشتغالزایی با منابع بانکی تلفیق و به اهرمی برای رفع بیکاری و اشتغالزایی پایدار تبدیل شد.

تخصیص منابع اشتغالزایی متناسب با نرخ بیکاری هر استان

خاندوزی با اشاره به اینکه نکته مهم دیگر، تخصیص این منابع متناسب با نرخ بیکاری در هر استان بود، تصریح کرد: به عبارتی با ترکیب منابع بانکی و دولتی، قرار بر این شد تا متناسب با نرخ بیکاری هر استان، به آن منابع تخصیص داده شود.

وی اضافه کرد: در خرداد ماه سال جاری دستورالعمل اجرای این تبصره مصوب شد، اما آنچه که باعث شد انتظارات مجلس شورای اسلامی و دولت در این زمینه تحقق نیابد این بود که سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد که باید موافقت‌نامه‌های بین‌دستگاهی انجام شود و بر این موضوع تاکید کرد.

وزیر اقتصاد تاکید کرد: ما در سه ماه آغاز به کار دولت جدید سعی کردیم تا این مراحل کنار زده شود و هرچه سریع‌تر این ۳۲ هزار میلیارد تومان اختصاص یابد.

خاندوزی با بیان اینکه نکته حائز اهمیت دیگر تعیین سهم استان‌ها بود، گفت: سلسله جلساتی در این زمینه برگزار و درخواست استان‌ها به صورت مکتوب جمع‌آوری شد و در کارگروه‌های تخصصی ملی مورد ارزیابی قرار گرفت.

هدف ما ایجاد اشتغال پایدار است

این مقام مسئول با اشاره به اینکه قرارداد عاملیت بانکی و اینکه چگونه کار از سوی بانک‌ها صورت گیرد نیز مورد بررسی قرار گرفت، اظهار کرد: هدف ما ایجاد اشتغال پایدار است؛ صرفا تزریق منابع راهکار اشتغالزایی نیست؛ لذا برنامه تمام دستگاه‌ها را برای نحوه هزینه‌کرد این ۳۲ هزار میلیارد تومان برای اشتغالزایی پایدار جمع‌آوری کردیم.

سهم اشتغال هر استان مشخص شد

خاندوزی با بیان اینکه قرار است در ۱۳ آذر ماه، تمام استان‌ها برای نحوه اجرای بند «الف» تبصره ۱۸ فراخوانده شوند، خاطرنشان کرد: سهم اشتغال هر استان مشخص شده است و ظرف یک ماه آینده اعتبارات برای اشتغالزایی در سال جاری تزریق و کوتاهی‌های گذشته جبران می‌شود.

استفاده از اهرم تلفیق منابع دولت و منابع بانکی برای اشتغالزایی پایدار

وزیر امور اقتصادی و دارایی در پایان اظهار کرد: انتظار می‌رود مجلس شورای اسلامی نیز در بودجه سال آتی که در ۱۵ آذر ماه به مجلس می‌آید، همین رویه را ادامه داده و از اهرم تلفیق منابع دولت و منابع بانکی برای اشتغالزایی پایدار متناسب با نرخ بیکاری استان‌ها استفاده کند تا شاهد ادامه‌ این مسیر و ایجاد اشتغالزایی پایدار باشیم.

منبع
ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا