اخبار

ژاپن در مقابل اروپا / ژاپن به دنبال تامین گاز طبیعی مایع از منبعی غیر روسیه است

شرکت‌های گاز ژاپن به دنبال منبعی به غیر از روسیه برای تامین گاز طبیعی مایع هستند که این اقدام ژاپن را در مقابل اروپا قرار می‌دهد؛ زیرا ال‌ان‌جی محدود است و اروپا به دنبال کاهش وابستگی از روسیه است.

به گزارش توان تحلیل، به نقل از فایننشال تایمز، شرکت‌های گاز ژاپنی در حال برنامه‌ریزی برای تامین گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی/ LNG) این کشور از مالزی، استرالیا و آمریکا هستند تا در صورت بروز مشکل در پروژه مشترک ژاپن و روسیه، اختلالی در تامین گاز طبیعی ایجاد نشود.

ژاپن و اروپا در مقابل هم قرار می‌گیرند؟

جست‌وجوی منبعی جدید برای تامین ال‌ان‌جی، ژاپن سومین اقتصاد بزرگ جهان را در مقابل کشورهای اروپایی قرار می‌دهد؛ زیرا این کشورها به شدت به دنبال کاهش وابستگی خود از گاز روسیه هستند و این منبع محدود است.

واردکنندگان گاز طبیعی مایع اعلام کرده‌اند که از آنجایی که از فوریه ۲۰۲۲، محموله‌های اضافی گاز طبیعی مایع به اروپا ارسال شده است، به دلیل حساسیت‌های امنیتی ژاپن در زمینه امنیت انرژی، چشم‌اندازی از فسخ قراردادهای بلندمدت از سوی تولیدکنندگانی مانند قطر وجود ندارد.

شرکت‌های برق ژاپن علی‌رغم تعهد توکیو مبنی بر عدم خروچ از پروژه ساخالین-۲ (تولید ۱۰ میلیون تن گاز طبیعی مایع در سال) و سایر پیشرفت‌های مشترک با روسیه، نگران امنیت عرضه از روسیه هستند.

تاکایوکی یامان (Takayuki Yamane) از شرکت گاز هیروشیما اعلام کرد که در صورت بروز مشکل در تهیه گاز از ساخالین، در نظر داریم تا از تامین‌کنندگان مالزیایی بخواهیم تا حجم را افزایش دهند و یا اینکه از آن‌ها درخواست کنیم تا گاز مورد نیاز را قبل از موعد تحویل دهند.

شرکت گاز هیروشیما در قراردادی که تا مارس ۲۰۲۸ ادامه دارد، حدود ۲۰۰ هزار تن از ال‌ان‌جی سالیانه خود را از پروژه ساخالین-۲ تامین می‌کند.

ژاپن واردات زغال سنگ از روسیه را ممنوع کرد

شرکت‌های ژاپنی از این واهمه دارند که با افزایش فشار بین‌المللی برای قطع روابط با مسکو به دلیل تهاجم این کشور به اوکراین، یا با انتقام‌جویی احتمالی کرملین در مورد تحریم‌های دیگر که قبلاً توسط توکیو اعمال شده، دیگر نتوانند منابع مورد نیاز خود را از روسیه تامین کنند.

ژاپن روز جمعه واردات زغال‌سنگ از روسیه را ممنوع کرد و متعهد شد از سیاست‌های گروه جی۷ (G7) مبنی بر کاهش اتکای کلی به انرژی روسیه پیروی کند.

چند درصد از گاز طبیعی مایع ژاپن از روسیه تامین می‌شود؟

شرکت‌های گاز منطقه‌ای ژاپن برای تامین سوخت برخی از بزرگ‌ترین شهرهای این کشور از جمله نیمی از مصرف سالانه هیروشیما، زادگاه فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن و ۱۰ درصد توکیو، به شدت به روسیه متکی هستند. حدود ۱۰ درصد از گاز طبیعی مایع ژاپن از روسیه تامین می‌شود.

شرکت اوساکا گاز که در غرب ژاپن واقع است، اعلام کرد که در صورت ایجاد اختلال در تامین گاز از روسیه، منابع مورد نیاز از استرالیا و آمریکا تهیه و یا از سایز بازارها تامین می‌شود. این شرکت مسئول تامین گاز اوساکا، سومین شهر بزرگ ژاپن است که ۴ درصد از گاز مورد نیازش از روسیه تامین می‌شود.

نگرانی برای تامین ال‌ان‌جی به این موضوع بازمی‌گردد که پس از حادثه اتمی فوکوشیما ۱ در سال ۲۰۱۱، اکثر راکتورهای هسته‌ای ژاپن از بین رفت و ژاپن برای تامین منابع مورد نیاز محتاج روسیه شد.

پروژه ساخالین-۲ توسط شرکت گازپروم (Gazprom) روسیه و شرکت بزرگ نفتی شل (Shell plc) به همراه شرکت‌های تجاری ژاپنی میتسویی (Mitsui Group) و میتسوبیشی (Mitsubishi Group) که به ترتیب ۱۲.۵ و ۱۰ درصد از سهام این پروژه را در اختیار دارند، توسعه یافته است. شل ماه گذشته از سرمایه‌گذاران این پروژه جدا شد و ژاپنی‌ها را تحت فشار قرار داد.

کویچیرو ماتسوموتو (Koichiro Matsumoto)، معاون وزیر امور داخلی در دفتر کیشیدا گفت که ژاپن ساخالین-۲ و دو پروژه انرژی دیگر در روسیه را حتی با وجود توافق با سایر کشورهای G7 بر لزوم کاهش اتکای ما به انرژی روسیه، رها نخواهد کرد.

وی اعلام کرد که هر زمان که در مورد لغو این قرارداد صحبت می‌کنیم، همیشه باید به خاطر داشته باشیم که چه کسی آن را تکمیل خواهد کرد. سایر مقامات ژاپنی در مورد جایگزینی شرکت‌های چینی برای منافع ژاپن در خاور دور روسیه ابراز نگرانی کرده‌اند.

ماتسوموتو اظهار کرد که ما از خطر بزرگی که واردات انرژی روسیه به همراه دارد، آگاه هستیم. اما امکان تولید نفت و یا گاز مورد نیاز را در داخل کشور نداریم.

دعوای جهانی بر سر ال‌ان‌جی؛ مانعی برای تامین میزان گاز مورد نیاز

یکی از مقامات وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن گفت که جایگزینی گاز روسیه از طریق خریدهای لحظ‍ه‌ای در بازار ژاپن حداقل یک تریلیون دلار هزینه دارد. وی اعلام کرد که این مبلغ بسیار زیادی است و از آنجایی که دعوای جهانی بر سر ال‌ان‌جی وجود دارد، مهم نیست چقدر هزینه می‌کنید، نمی‌توانید حجم مورد نیاز را خریداری کنید.

ژاپن به دنبال درخواست جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده در ماه فوریه، بخشی از گاز مازاد خود را به اروپا ارسال می‌کند. با توجه به اطلاعات شرکت کپلر، از ابتدای سال جاری میلادی، ۲۹ محموله ال‌ان‌جی (حدود ۲ میلیون تن) توسط شرکت‌های ژاپنی به اروپا وارد شده که معادل حدود ۶ درصد واردات گاز طبیعی مایع اتحادیه اروپا از ابتدای امسال است.

منبع
Financial Times

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا