اخبار

کاهش ترازنامه فدرال رزرو و تاثیر آن بر بازار سهام آمریکا

ترازنامه فدرال رزرو کاهش یافت و در نتیجه آن، بازار سهام آمریکا با ریزش شاخص اس‌اندپی ۵۰۰ و نزدک کامپوزیت همراه شد.

به گزارش توان تحلیل، به نقل از فایننشال تایمز، بازار سهام آمریکا برای اولین بار در یک ماه گذشته در روز جمعه با کاهش هفتگی مواجه شد. این کاهش به دنبال اظهارات تند مقامات فدرال رزرو بود که زمینه را برای کاهش سریع ترازنامه بانک مرکزی مهیا کرد و بر ارزش‌گذاری شرکت‌ها تاثیر گذاشت.

شاخص اس‌اندپی ۵۰۰ (S&P 500) در روز جمعه با افت ۰.۳ درصدی مواجه شد و ریزش ۱.۳ هفتگی را تجربه کرد. ریزش این شاخص به سه هفته روند صعودی بازار سهام در پی اولین حمله روسیه به اوکراین، پایان داد. شاخص نزدک کامپوزیت (نزدک مرکب) نیز با افت روزانه ۱.۳ درصدی و کاهش هفتگی ۳.۹ درصدی همراه شد.

در اوایل این هفته، فدرال رزرو برنامه خود برای کاهش ترازنامه ۹ تریلیون دلاری به میزان بیش از ۱ تریلیون دلار در سال جاری را اعلام کرد. اعلام این خبر با افزایش نرخ بهره همزمان شد.

فدرال رزرو نیازی به افزایش نرخ بهره ندارد

کریستینا هوپر (Kristina Hooper)، استراتژیست ارشد بازار جهانی شرکت اینوسکو (Invesco) گفت: در حالی که فدرال رزرو عنوان می‌کند که کاهش ترازنامه ملموس نیست، نکته مهم و قابل تامل این است که ممکن است فدرال رزرو نیازی به افزایش نرخ بهره نداشته باشد.

سرعت کاهش ترازنامه پیشنهادی فدرال رزرو بر ارزش اوراق خزانه بلندمدت اثر می‌گذارد و این در حالی است که بازدهی اوراق خزانه کوتاه‌مدت اثر بیشتری بر نرخ بهره می‌گذارد.

گفتنی است که با اعلام خبر کاهش ترازنامه فدرال رزرو، توجه بازار از افزایش نرخ بهره به این حوزه معطوف شد و باعث شد تا اوراق خزانه بلندمدت بیشتر از اوراق خزانه کوتاه‌مدت مورد توجه قرار گیرد. این اتفاق سبب شد تا منحنی بازده به رنج مثبت بازگردد.

افزایش ۲.۷ درصدی بازدهی اوراق خزانه

بازدهی اوراق ۱۰ ساله خزانه که بر هزینه‌های استقراض در سراسر جهان تأثیر می‌گذارد، روز جمعه به ۲.۷ درصد افزایش یافت. این افزایش، نشان از رشد ۰.۰۴ درصدی روزانه و رشد ۰.۳ درصدی هفتگی دارد. بازدهی اوراق خزانه دو ساله نیز با رشد ۰.۰۶ درصدی هفتگی به ۲.۵ درصد رسید.

تهاجم روسیه به اوکراین فشارهای تورمی ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا را تشدید و چشم انداز اقتصادی را مخدوش کرد؛ این اقدامات سبب تجربه بدترین ماه‌های بازدهی اوراق خزانه از سال ۱۹۷۳ شد.

پل اوکانر (Paul O’Connor)، رئیس تیم دارایی‌های جانوس هندرسون (Janus Henderson) اعلام کرد که متاسفانه موضوعاتی که در سه ماهه اول سال بر بازارها تسلط اثرگذار بودند، هنوز در جریان‌ هستند.

وی اضافه کرد که هرازگاهی ممکن است شاهد رشد خود بازار باشیم اما رشد یا ریزش بازار به فشارهای شدید بانک مرکزی و جنگ اوکراین و روسیه گره خورده است و فعلا چشم‌انداز خوبی در دست نیست.

بازارهای سهام دنیا در چه وضعی قرار داشتند؟

شاخص استاکس اروپا ۶۰۰ (STOXX Europe 600) با رشد ۱.۳ درصدی همراه بود. کک ۴۰ (CAC 40) نیز ۱.۳ درصد افزایش یافت. برخی تحلیلگران هشدار دادند که احتمال شکست امانوئل مکرون در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه وجود دارد و معامله‌گران باید به این متغییر نیز توجه داشته باشند.

آنتونی لسن (Antoine Lesne،)، رئیس تحقیقات و استراتژی کسب و کار شرکت SPDR ETF State Street، گفت: این احتمال، خود دلیلی برای نگرانی است.

شاخص هنگ سنگ تِک بازار سهام هنگ کنگ نیز در پایان معاملات با کاهش شدید ۱.۱ درصدی همراه شد. شاخص دلار آمریکا که نمودار ارز ایالات متحده را در برابر شش واحد پولی دیگر از جمله یورو و پوند استرلینگ نشان می‌دهد، نزدیک به ۰.۱ درصد افزایش یافت و به بالاترین سطح خود از می ۲۰۲۰ رسید. نفت خام برنت نیز، ۲.۲ درصد افزایش یافت و به ۱۰۲.۷۸ دلار در هر بشکه رسید.

منبع
Financial Times

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا