اخبار

ایلان ماسک چه خوابی برای توییتر دیده است؟ / نوع جدیدی از صاحبان رسانه وارد توییتر می‌شود

به گزارش توان تحلیل، ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت بزرگ تسلا و پولدارترین مرد جهان، به تازگی بخش قابل‌توجهی از سهام توییتر را خریداری کرده است و اکنون توانسته است به هیئت مدیره این شبکه اجتماعی بزرگ دنیا راه پیدا کند. ایلان ماسک اکنون شاید از مشهورترین افراد جهان باشد که نظرات و اقدامات جنجالی و تأثیرگذاری در زمینه تکنولوژی، تجارت، ارز دیجیتال و حتی سیاست داشته است. او هوشمندترین خودروهای حال حاضر دنیا را تولید می‌کند، در زمینه توسعه سفرهای فضایی یکی از مهره‌های اصلی محسوب می‌شود. صحبت های ایلان ماسک در مورد دنیای کریپتو و به خصوص دوج کوین و بیت کوین جریان‌های پرتنشی در دنیای کریپتو ایجاد کرده است. حال باید دید حضور و نفوذ ماسک در شرکت توییتر چه نتایجی برای دنیای شبکه‌های اجتماعی و رسانه و در سطح کلان‌تر، چه تاثیری بر بازار سهام رسانه‌های جهان خواهد داشت.

پس از فاش شدن مالکیت ۹.۲ درصدی سهام توئیتر توسط ایلان ماسک، او به بزرگ‌ترین سهام‌دار این شرکت تبدیل شد.

پیش از این میلیاردرهای عرصه‌ی فناوری از ثروت‌شان در تجارت خبری‌ بارها بهره برده‌اند تا نامی برای خود دست و پا کنند. جف بزوس از آمازون، مالک واشنگتن پست و مارک بنیوف از Salesforce که نشریه‌ی تایم را در سال ۲۰۱۸ به همراه همسرش خریداری کرد، همگی نمونه‌هایی از این افراد هستند.

با این‌همه هیچ کس بهتر از ایلان ماسک نمی‌تواند این کار را انجام بدهد. مدیر عامل تسلا و اسپیس ایکس که تا مدت‌ها یکی تاثیرگذارترین افراد در توییتر بود، این هفته به بزرگ‌ترین سهام‌دار و جدیدترین عوض هیئت مدیره‌ی این رسانه‌ی اجتماعی تبدیل شد. او با این کار جایگاهی تاثیرگذار و قدرت‌مندانه در یکی از پرمخاطب‌ترین رسانه‌ها و منابع خبری جهان به دست آورد.

به گفته‌ی جف جارویس (Jeff Jarvis) یکی از دانش‌یاران رشته‌ی روزنامه‌نگاری در دانشگاه سیتیِ نیویورک، اگرچه توییتر بیشتر یک پلتفرم فناوری است تا یک بستر مقاله‌محور و خبری؛ اما جایگاه منحصربه‌فرد ایلان ماسک احتمالا به او قدرتی شبیه قدرت «صاحبان رسانه‌» سنتی می‌بخشد. خواه این قدرت در قلم خلاصه شود یا در صفر و یک‌های دنیای دیجیتال.

بررسی خرید سهام توییتر توسط ایلان ماسک

ورود ماسک به رسانه‌های جدید با تغییرات غیرمنتظره‌ای همراه است. او با بیش از ۸۰.۶ میلیون دنبال‌کننده در توییتر، به یکی از اجزا و عناصر مهم مکانیزمی تبدیل شده است که موجب ترویج تعامل در این پلتفرم می‌شود. این مسئله در نگرش وال استریت به این شرکت بسیار حائزاهمیت است. ماسک از موقعیت خود به عنوان تاجری کاربلد و بسیار معروف، از این شبکه برای انتقام‌جویی‌های شخصی، تبلیغات شرکت‌ها و ایده‌های نوآورانه‌اش و پیگیری اهدافی سیاسی‌تر -با گسترش منافع تجاری‌اش- استفاده کرده است.

این مسئله برای توییتر و ماسک، منجر به ایجاد تعامل نزدیک و همسویی منافع شده است. بر اساس گفته‌ی تحلیل‌گران مالی و متخصصان و کارشناسان رسانه‌های اجتماعی که توییتر را دنبال می‌کنند، این سوال هنوز بدون پاسخ باقی مانده است که آیا این مسئله در بلندمدت در کیفیت مباحثات و گفتگوها موثر است یا در افزایش ثروت سهامداران. یوسف اسکوالی (Youssef Squali) تحلیل‌گر Truist Securities با همان ملاحظه‌کاری همیشگی‌اش می‌گوید: «اگر بخواهم صادقانه بگویم این مسئله می‌تواند در هر دو سمت به طریقی پیش برود.»

افزایش ۳۰ درصدی قیمت سهام توییتر از زمان انتشار اخبار مربوط به سرمایه‌گذاری ۹.۲ درصدی ایلان ماسک در روز دوشنبه، ناخودآگاه این امید را پررنگ کرده است که او می‌تواند برخی از چالش‌های طولانی‌مدت این رسانه‌ی اجتماعی را برطرف کند. سرعت آهسته در توسعه‌ی پروژه و ناتوانی در جذب مخاطبان بیشتر از سراسر جهان دو نمونه از این مشکلات هستند.

برنت تیل (Brent Thill) تحلیل‌گر Jefferies می‌گوید: «مهارت‌های فناوری و هم‌چنین حس قوی ماسک نسبت به محصولات، به همراه پویایی محض که از ویژگی‌های بارز شرکت‌های او بوده است، ممکن است او را به عاملی تبدیل کند که می‌تواند به تغییرات شتاب بدهد.»

بررسی خرید سهام توییتر توسط ایلان ماسک و عضویت او در هیئت مدیره توییتر

توییتر در اواخر روز سه‌شنبه اعلام کرد که به زودی به صورت آزمایشی دکمه‌ی «ویرایش» را اعمال می‌کند که این امکان را برای کاربران فراهم می‌کند تا توئیت‌های خود را اصلاح کنند:

این یکی از مواردی است که نشان می‌دهد ماسک ممکن است اثر خود را در این رسانه بگذارد. دکمه‌ی ویرایش در توییتر همان چیزی است که ماسک در مورد آن حرف زده بود. هر چند به گفته‌ی شرکت، این قابلیت از مدتی قبل در حال پیاده‌سازی و توسعه بوده است.  

به گفته‌ی کارمندان سابق توییتر، سال‌ها بحث و گفتگوی داغ درون‌شرکتی در حل این مسئله بی‌نتیجه مانده بود. این اختلاف‌نظرها، هم به دلایل اخلاقی و هم به دلایل فنی عمیقا بالا گرفته بود. یکی از همین کارمندان سابق می‌گوید: «ماسک درست به وسط دفتر رفت و گفت این همان چیزی است که شما را بیشتر از همه عصبانی می‌کند.»

بررسی خرید سهام توییتر توسط ایلان ماسک و عضویت او در هیئت مدیره توییتر

حضور سلطه‌جویانه و تحمیل‌گرایانه‌ی ماسک احتمالا باعث ایجاد چالشی مضاعف برای پاراگ آگراوال (Parag Agrawal) رئیس تازه منصوب‌شده‌ی توییتر خواهد شد. او در حال حاضر تحت نظارت دقیق یکی از سرمایه‌گذاران فعال در شرکت سرمایه‌گذاری Elliott Management فعالیت می‌کند. سرمایه‌گذار قدرتمند دیگری به نام اگون دوربان (Egon Durban) از Silver Lake هم پس از سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری دو سال پیشش در توییتر، به هیئت مدیره پیوست.

ارتباطات شخصی ممکن است به هموار کردن مسیر کمک کند. ماسک وقتی که در تلاش برای خرید شرکت تسلا بود، با شرکت Silver Lake’s Durban ارتباط و همکاری نزدیکی داشت. او تا سه هفته قبل مدیر Endeavour بود؛ شرکت سرمایه‌گذاری دیگری که Durban از آن حمایت می‌کرد. ماسک از هیئت مدیره‌ی آن شرکت استعفا داد تا وقتش را برای انجام تعهدات و امور نامشخص دیگری آزاد کند. این مسئله می‌تواند به این معنا باشد که همان موقع صحبت‌هایی در مورد انتصاب او به عنوان مدیریت توییتر در جریان بوده است.

با این حال هر بار که ماسک قدم به محیط یک شرکت گذاشته است، حضور مخربی داشته است. دیدگاه‌های فن‌سالارانه‌ای که ماسک عمیقا آن‌ها را حفظ می‌کند، باعث شده است که منتقدان زیادی به او بتازند. یکی از کارمندان رسمی توییتر گفته است: «او یک دیوانه است. ما نمی‌خواهیم او این‌جا باشد.» این حرف نشان‌گر واکنش‌های شدیدی است که به موجب حضور ماسک در توییتر به وجود آمده است.

مدیرعامل شرکت‌های تسلا و اسپیس ایکس، سابقه‌ای طولانی در جنجال‌ها و اختلاف‌هایی در توییتر دارد. جارویس می‌گوید: «او از توییتر طوری استفاده کرده است که باعث شده است رابطه‌اش با دولت به مشکل بخورد. او در این رسانه روزنامه‌نگاران را هدف قرار داده است.»

توییت‌های نسنجید‌ه‌ی ماسک باعث شد که سرانجام در توافق با مقامات تسلا، از ریاست شرکت برکنار شود. یکی دیگر از خبرهای پرحاشیه هم مربوط به این مسئله بود که آیا ماسک فردی را به پدوفیلیا متهم کرده یا نه که در نهایت حکم هیئت منصفه‌ی این پرونده مبنی بر بی‌گناهی ماسک صادر شد.

او از توییتر برای پیشبرد اهداف سیاسی‌اش هم استفاده کرده است. ماسک دست روی قانون‌گذاران و دولت‌هایی خاص گذاشته تا آن‌ها را به باد انتقاد بگیرد؛ مخصوصا کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده. در آن زمان که کالیفرنیا به دلیل همه‌گیری بیماری کوید ۱۹ اصرار به تعطیل شدن کارخانه‌ی تسلا داشت، ماسک هم در توییتر دست به کار شد و این اقدام را فاشیستی خواند. اما پس از آن که یکی از واحدهای خودروسازی او در شانگهای در اواخر ماه گذشته و در شرایطی مشابه بسته شد، ماسک سکوت قابل‌توجهی در قبال این مسئله داشت.

آنوپام چاندر (Anupam Chander) استاد مقررات جهانی اینترنت در دانشگاه جورج تاون می‌گوید که خبرگزاری‌های سنتی در مورد حفظ استقلال سردبیری و نگارش اخبار و مطالب، مقررات مشخص و واضحی دارند. در سمت دیگر هیچ راهی نیست تا بشود فهمید که ایلان ماسک یا هر میلیاردر دیگری تلاش‌های ناعادلانه‌ای برای نفوذ بر پلتفرم‌های گفتگومحور بزرگ روز هم‌چون توییتر انجام می‌دهند.

بررسی خرید سهام توییتر توسط ایلان ماسک

ماسک به منظور کم کردن سیاست‌های تعدیل محتوای توییتر، این رسانه را تحت فشار قرار داده است. هم‌چنین او در پی حذف محدودیت کاربران این سرویس است که بتوانند هرچه می‌خواهند بگویند و منتشر کنند. او این کار را با هدف بازگرداندن ذهنیت «آزادی بیان» که در روزهای اولیه‌ی راه‌اندازی این پلتفرم رایج بود انجام می‌دهد. این مسئله ممکن است موجب تضاد او با اظهارات مدیرعامل شرکت شود که معتقد است مسئله‌ی اصلی رسانه‌های اجتماعی بیشتر از آن‌که تمرکز روی آزادی بیان باشد، این است که چطور گفتگوها و مکالماتی سالم‌تر شکل بگیرد که همین امر مشخص خواهد کرد صدای چه کسی می‌تواند به گوش بقیه برسد.

بسیاری از ناظران مدعی‌اند که موقعیت ماسک به عنوان یکی از اعضای هیئت‌مدیره‌ی تییتر و بزرگ‌ترین سهامدار و کسی که افراد زیادی حرف‌هایش را می‌شنوند و او را دبنال می‌کنند، می‌تواند شرکت را به سمتی سوق دهد که برایکاهش سیاست‌های محتوایی‌اش اقداماتی انجام بدهد.

به گفته‌ی چاندر این مسئله ممکن است ممنوعیت مادام‌العمر دونالد ترامپ در استفاده از توییتر را لغو کند. مسئله‌ای که اکنون دیگر به یک «امکان مسلّم» تبدیل شده است. چرا که یکی از طرفداران و مدافعان مسلک و مرام آزادی‌خواهانه‌ی فراگیر در اینترنت، اکنون به اتاق هیئت مدیره‌ی توییتر راه پیدا کرده است.

جاوریس می‌گوید این تغییرات در خط‌مشی‌های شرکت می‌تواند منجر به جنجال‌ها و سروصداهایی شود که در کوتاه‌مدت ممکن است تعامل را افزایش بدهد. اما در نهایت این ریسک را به همراه دارد که پیشرفت‌های به دست آمده در مسیر مبارزه با آزار و اذیت و ترویج اطلاعات نادراست را خنثی کند و به خدمات آسیب وارد کند.

به گفته‌ی تحلیل‌گرانی مثل برایان ویزر (Brian Wieser)، رئیس جهانی هوش تجاری در گروه تبلیغاتی GroupM، تحمیل رویکرد «مطلق‌گرایانه» به مفهوم آزادی بیان در توییتر ممکن است آثار نامطلوبی برای آن داشته باشد. او معتقد است: «جو سمی چنین محیط‌هایی برای تبلیغ‌کنندگان بزرگ هیچ جذابیتی ندارد.»


این مقاله ترجمه‌ای بود از «Elon Musk: a new kind of media baron charges into Twitter» نوشته‌ی Richard Waters و Hannah Murphy، منتشر شده در financial times به تاریخ APRIL 6 2022 /

منبع
financial times

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا