اخبار

هنوز تصمیم نهایی برای زمان بهره برداری از سامانه بومی معاملات گرفته نشده است

مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس با بیان اینکه زمان بهره برداری از هسته سامانه معاملاتی جدید منوط به تصمیم سازمان بورس است، اعلام کرد که هنوز تصمیم نهایی برای زمان بهره برداری از سامانه بومی معاملات گرفته نشده است.

به گزارش توان تحلیل، به نقل از پایگاه خبری بااقتصاد، روح‌الله دهقان، مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس با اشاره به اینکه زمان بهره برداری و آغاز به کار سامانه بومی معاملات بورس جدید منوط به تصمیم‌گیری مدیران سازمان بورس و بورس‌هاست، گفت: همان‌گونه که قبلا هم اعلام کردم، این موضوع و اینکه بهره‌برداری از این سامانه چگونه باشد و روی چه نمادهای معاملاتی قرار است این سامانه فعال شود، نیاز به تصمیم‌گیری سازمان بورس اوراق بهادار و شرکت‌های بورس دارد.

دهقان اظهار کرد: بعد از این تصمیم‌گیری، وارد فرآیندی می‌شویم که سامانه جانبی و معاملاتی دیگر را به این سامانه متصل کنیم. سامانه نظارتی، سفارش‌گیری، ارائه اطلاعات و غیره باید به سامانه معاملاتی بومی متصل شوند.

زمان و نحوه اجرای طرح سامانه بومی معاملات در حوزه وظایف مدیریت فناوری بورس نیست

وی با بیان اینکه البته این فرآیند کمی زمانبر است، خاطرنشان کرد: اما هنوز تصمیم نهایی برای زمان بهره‌برداری گرفته نشده و به ما نیز اعلام نشده است. بنابراین، زمان اجرای طرح و نحوه آن، در حوزه اختیارات و وظایف شرکت مدیریت فناوری بورس نیست و ما زیرساخت‌های فنی را ارائه می‌دهیم و دخالتی در تصمیم‌گیری‌های نهایی نداریم. 

دهقان با اشاره به اینکه بهره‌برداری از یک سامانه جدید ریسک‌های خاص خود را دارد، گفت: در استانداردهای نرم‌افزاری هم تمامی بخش‌های یک بیزنس را درگیر تغییر یک سامانه نمی‌کنند، به‌ویژه بیزنس‌های حساس!

وی ادامه داد: هر سامانه در محیط عملیاتی ممکن است دچار مشکل شود، گرچه فرآیند تست سامانه‌ها، کامل است و اطمینان از عملکرد درست آن‌ها وجود دارد اما در محیط عملیاتی همواره امکان رخدادهای پیش‌بینی نشده وجود دارد.

پیشنهاد مدیریت فناوری بورس: عملیاتی شدن سامانه بومی معاملات در بخش کوچکی از بازار

دهقان اضافه کرد: به همین دلیل در کسب‌وکارها و بیزنس‌های حساس، تمامی بخش‌ها را درگیر سامانه جدید نمی‌کنند و تنها بخشی که ریسک‌ کمتری دارد، در محیط عملیاتی، درگیر سامانه جدید می‌شود و به مرور سایر بخش‌ها را به آن اضافه می‌کنند تا اگر در خلال اجرا مشکلی به وجود آمد، محدوده مخاطرات تحت کنترل باشد.

مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس خاطرنشان کرد: در گام نخستِ اجرای طرح هسته سامانه معاملاتی بومی، پیشنهاد ما، بخش کوچکی از بازار است که بورس‌ها باید در مورد آن تصمیم بگیرند و برای یکی از بازارهای بورس یا فرابورس با یک ابزار معاملاتی مشخص و با ریسک کمتر عملیاتی شود.

طبق وعده مدیران و متولیان پیشین و فعلی سازمان بورس اوراق بهادار، هسته سامانه معاملاتی بومی قرار بود تا پایان سال ۱۴۰۰ بهره‌برداری شود و آغاز به‌کار کند. حالا کمتر از دو هفته کاری دیگر تا پایان سال فرصت باقی است اما خبری از بهره‌برداری از این سامانه نیست. به‌نظر می‌رسد که هسته سامانه معاملاتی بومی احتمالا سال آینده به بهره‌برداری برسد.

منبع
بااقتصاد

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا