اخبار

عشقی: امسال فروش سهام دولتی نداشته‌ایم / ‌پیشنهاد انتشار ۸۸ هزار میلیارد تومان اوراق در سال ۱۴۰۱

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ضمن اشاره به اینکه امسال فروش سهام دولتی نداشته‌ایم، از پیشنهاد انتشار ۸۸ هزار میلیارد تومان اوراق در سال ۱۴۰۱ خبر داد.

به گزارش توان تحلیل، به نقل از خبرگزاری فارس، مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه امسال فروش سهام دولتی تقریبا صفر بوده و نداشته‌ایم، گفت: قسمتی از تامین مالی در بازار سرمایه مربوط به شرکت‌های بورسی بوده که از طریق افزایش سرمایه شرکت‌ها انجام شده است.

عشقی در پاسخ به اینکه در لایحه بودجه ۱۴۰۱، چقدر اوراق پیش‌بینی شده است؟ اظهار کرد: البته این هنوز پیشنهاد است و مصوب نشده، اما رقم آن نسبت به سال جاری کاهش داشته و رقم اوراق از حدود ۱۷۰ هزار میلیارد تومان سال جاری به کمتر از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان (۸۰ هزار میلیارد تومان) کاهش یافته که البته آن هم به شرایط بازار بستگی دارد و عمده این اوراق با هدف بازپرداخت بدهی دولت و هزینه اوراق قبلی خواهد بود.

تامین مالی دولت از بورس

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به تامین مالی از بورس، امسال دولت چقدر از این بازار تامین مالی کرده است، بیان کرد: بر اساس گزارش‌هایی که ارائه شده است، بخشی از تامین مالی دولت از طریق فروش اوراق اسناد خزانه بوده است که امسال اوراق نقدی حدود ۵۳ هزار میلیارد تومان در بازار سرمایه فروخته شد‌ که البته کل این مبلغ برای بازپرداخت بدهی قبلی دولت، دوباره به بازار و سیستم بانکی و مالی برگشته است.

انتشار ۱۰۳ هزار میلیارد تومان اسناد خزانه

رئیس سازمان بورس با بیان اینکه بخشی از اوراق، اسناد خزانه بوده است، تصریح کرد: این اوراق از سوی دولت به میزان حدود ۱۰۳ هزار میلیارد تومان در سال جاری منتشر شده است که این مبلغ در اختیار خود خزانه قرار دارد و یک رقم کوچک دیگر در حد ۲۵ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان از این اوراق به پیمانکارانی داده شده است که از دولت طلب داشته‌اند. البته پیمانکاران هم اغلب اوراق را در بازار به قیمت‌های جاری عرضه کرده‌اند که آن هم فروش رفته است.

منبع
فارس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا