اخبار

فرزین: بیش از ۱۱ میلیارد دلار ارز به دستگاه‌ها اختصاص یافته است | تشکیل کمیته بررسی تخلفات پولی و ارزی

رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد از اول فروردین ۱۴۰۱ تا ۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ میزان ارز اختصاص یافته ۱۱ میلیارد و ۸۴۰ میلیون دلار بوده است.

به گزارش توان تحلیل، به نقل از خبرگزاری خانه ملت، محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی در جلسه علنی امروز، سه‌شنبه، ۱۹ اردیبهشت ماه در رابطه با گزارش کمیسیون صنایع و معادن در مورد آسیب‌شناسی ساز و کار تامین و تخصیص نیازهای ارزی در حوزه واردات مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز واحدهای صنعتی تولیدی به کشور، گفت: با توجه به وعده‌های جلسه گذشته با نمایندگان، به آن‌ها قول‌هایی داده شد؛ در بانک مرکزی اقدامات عملی صورت گرفت.

فرزین اظهار کرد: در خصوص مسئله ارز اسکناس از طریق صرافی‌ها اقدام شد و در این راستا فروش ارز در صرافی‌ها ممنوع و این موضوع منوط به ایجاد حساب ارزی در بانک‌ها شده است. در واقع افراد پس از افتتاح حساب و ثبت درخواست، ارز به حسابشان واریز می‌شود.

در خصوص تامین ارز ابهاماتی وجود دارد

وی بیان کرد: در خصوص تامین ارز ابهاماتی وجود دارد؛ لذا باید گفت از اول فروردین ۱۴۰۱ تا ۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ مجموعا میزان ارز اختصاص یافته ۱۱ میلیارد و ۸۴۰ میلیون دلار بوده است و این در حالی است که طی سال گذشته ۱۰ میلیارد و ۷۳۴ میلیون دلار ارز تخصیص یافته است.

این مقام ارشد بانک مرکزی با بیان اینکه مشکل تامین ارز وجود دارد، تصریح کرد: با توجه به اقداماتی که از طریق صرافی و بانک‌ها صورت گرفته این موضوع کمی با تأخیر صورت می‌گیرد؛ بنابراین از ۱۱ میلیارد و ۸۴۰ میلیون دلار ارز پیش‌بینی شده، ۶ میلیارد و ۷۳۸ میلیون دلار تاکنون تامین شده است.

افزایش میزان ارز اختصاص یافته به دستگاه‌ها

وی اضافه کرد: در حالی که طی همین مدت در سال گذشته ۵ میلیارد دلار تامین شده بود. نباید فراموش کرد در سال‌های گذشته رقم کل ارز تخصیص یافته ۱۰ میلیارد بوده و در مقایسه‌ طولانی‌تر می‌توان گفت تاکنون ما ۲۰ میلیارد دلار ارز تخصیص داده‌ایم که افزایش چند برابری است.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه برنامه‌ریزی‌های مشخصی در بانک مرکزی صورت گرفته است، گفت: کمیسیون تخصیص و تامین ارز تشکیل شد و منابع ارزی سال جدید را مورد بررسی قرار دادیم و بر این اساس سهمیه برای دستگاه‌ها و ثبت‌ سفارشاتشان مشخص شد.

وی ادامه داد: بنابراین از وزارتخانه‌های صمت، بهداشت، جهاد و … درخواست شد به میزان ارزی که برایشان اختصاص یافته ثبت سفارش کنند و ما نیز تلاش می‌کنیم به صورت فصلی تعهدات خود را عملیاتی کنیم.

مسدودسازی ریالی در حوزه تولیدکنندگان

فرزین در رابطه با موضوع مسدودسازی ریالی در حوزه تولیدکنندگان، اظهار کرد: این کار برای این رقم خورد که افرادی با ایجاد حساب‌ها و شرکت‌های مختلف بدون نیاز ارزی ثبت‌ سفارش می‌کردند؛ لذا عنوان شد ۵ درصد ریالی درخواستشان را به حساب واریز کنند تا واقعی بودن نیاز آن‌ها مشخص شود وگرنه اکنون شاهد افزایش درخواست‌های بیشتری بودیم.

کمیته بررسی تخلفات پولی و ارزی تشکیل شده است

این مقام ارشد بانک مرکزی در رابطه با مسئله مطرح شده مبنی بر اعمال فشار بیشتر به صادرکنندگان از سوی این نهاد، گفت: کمیته بررسی تخلفات پولی و ارزی تشکیل شده و سه تخلف را بررسی می‌کند؛ ابتدا صادرکننده‌ای که ارز خود را نیاورده، معاملات غیرشفافی که در حوزه نیمایی صورت می‌گیرد و تخلف سوم مشمول افرادی می‌شود که ارز مورد نیاز خود را از بازار غیررسمی تامین می‌کنند که این کار مساوی با قاچاق محسوب شده و شرکت‌هایی که این کار را انجام می‌دهند مشمول قانون پولشویی خواهند شد.

وی ادامه داد: اگر این تخلفات ثابت شود، حساب ریالی و ارزی آن‌ها مورد بررسی قرار گرفته و نسبت به آن‌ها تصمیم‌گیری می‌شود و قوه قضائیه نیز برای جلوگیری از تخلفات بیشتر با بانک مرکزی همراهی می‌کند.

فرزین در رابطه با اظهارات عده‌ای از نمایندگان نسبت به عدم تخصیص ارز، گفت: در گزارش‌هایی که ارائه شد، به وضوح مشهود است ارز تخصیص یافته و تامین شده در مقایسه با سال گذشته افزایش داشته است؛ خصوصاً در کالاهای اساسی و در حوزه دارو نیز این روند وجود دارد؛ به عنوان مثال تعهد ماهانه در حوزه دارو ۳۰۰ میلیون دلار بوده که تا ۱۷ اردیبهشت ماه ۴۷۰ میلیون دلار تخصیص یافته است. هرچند بین تامین و تخصیص فاصله‌ای وجود دارد که به دلیل وجود تراستی‌ها است که حل خواهد شد.

بانک مرکزی پاسخگوی مسائلی که در حوزه اختیاراتش نیست، نخواهد بود

رئیس کل بانک مرکزی بیان کرد: نمایندگان که درصدد پاسخگویی ارزی از بانک مرکزی هستند باید پاسخ دهند آیا همه اختیارات دست این مجموعه است؟ باید کمک کنیم اختیارات لازم را داشته باشیم؛ زیرا نمی‌توانیم پاسخگوی مواردی باشیم که در اختیار ما نیست.

وی در رابطه با موضوع مطرح شده مبنی بر ارز تخصیص نیافته از سوی بانک مرکزی، عنوان کرد: سال گذشته ۱۰ میلیارد دلار بیش از ارقام سال قبل ارز تخصیص یافته و این رقم نسبت به دو سال قبل ۲۱ میلیارد دلار بیشتر بوده است؛ نباید فراموش کرد نرخ تشکیل سرمایه بعد از دو سال مثبت شده است؛ خصوصاً در حوزه ماشین‌آلات که نشان‌دهنده تامین و تخصیص منابع ارزی است.

فرزین در رابطه با اینکه چرا برخی از صنایع ارز خود را باز نمی‌گردانند، اظهار کرد: در این راستا کمیته‌ای تشکیل شده تا تخلفات مورد رسیدگی قرار گیرد اما نباید فراموش کرد بسیاری از صنایع در این راستا اقدام می‌کنند؛ چرا که ۶۵ میلیارد دلار در سال گذشته ارز تامین و تخصیص یافته که نشان‌دهنده بازگشت این منابع است. هرچند سهم اعظم در این حوزه مربوط به پتروشیمی‌ها و فولاد بوده اما تخلفاتی هم وجود دارد که به آن‌ها رسیدگی می‌شود.

چرا واحدهای تولیدی باید ملزم باشند ارز خود را به بانک مرکزی بفروشند؟

رئیس کل بانک مرکزی در مورد سوالات تعدادی از نمایندگان مبنی بر اینکه چرا واحدهای تولیدی باید ملزم باشند ارز خود را به بانک مرکزی بفروشند، گفت: از مجموعه‌های تولیدی باید سوال کرد کدام یک از نیازهای ارزی خود را از بازار قاچاق و آزاد تامین می‌کنند که بخواهند آن را در بازار آزاد بفروشند؛ به عنوان مثال نرخ دستمزد و بهای گاز و برق مصرفی آن‌ها متناسب با بازار آزاد است که بخواهند ارز خود را در بازار آزاد و نرخ بالاتر بفروشند.

نرخ ارز بازار قاچاق مورد تایید بانک مرکزی نیست

وی ادامه داد: بنابراین مرکز مبادله تشکیل شد تا موضوع مذکور برطرف شود؛ باید یادآور شد علائمی که از بازار آزاد به بازار دلار داده می‌شود سبب برخی از مشکلات شده که ما نیز به دنبال کوچک‌سازی این حوزه بوده و نسبت به آن اشراف اطلاعاتی داریم. باید تأکید کرد نرخ بازار قاچاق مورد تأیید ما نیست و باید کاهش یابد.

فرزین در رابطه با مسئله مطرح شده مبنی بر پشت خط فروشی ارز تصریح کرد: مواردی گزارش شده که افراد و شرکت‌ها  در پشت خط اقدام به خرید ارز می‌کنند؛ لذا با توجه به سیاست جدید بانک مرکزی واسطه‌ها حذف شده و با عنایت به اشراف اطلاعاتی تخصیص لازم صورت می‌گیرد تا سوء استفاده‌ها از بین برود.

اجلاس ACU به زودی برگزار می‌شود

رئیس کل بانک مرکزی اظهار کرد: باید یادآور شد دلارزدایی یکی از سیاست‌های مهم بوده که نسبت به آن حساس هستیم؛ لذا اجلاس ACU (اجلاس هیئت مدیره اتحادیه پایاپای آسیایی) با حضور ۹ کشور عضو و همچنین دعوت از روسای بانک مرکزی چند کشور منطقه و حوزه آسیاپاسیفیک به زودی برگزار خواهد شد که به تحقق این امر کمک می‌کند.

وی ادامه داد: معامله پایاپای و نه با دلار، ایجاد پیمان پولی دوجانبه که با چند کشور در حال نهایی شدن است و پیمان پولی چندجانبه، سه محور اصلی اجلاس بین‌المللی یاد شده است که به تحقق دلارزدایی کمک می‌کند.

کاهش تورم TPI به ۱.۹ درصد

فرزین با اشاره به اینکه متأسفانه برخی در فضای مجازی به گونه‌‌ای در رابطه با تورم صحبت می‌کنند که قرار است این روند افزایش یابد، گفت: اعداد و ارقام این موضوع را تأیید نمی‌کنند؛ زیرا منابع ارزی و کنترل نقدینگی وضعیت خوبی دارد.

این مقام ارشد بانک مرکزی اظهار کرد: باید یادآور شد تورم TPI به ۱.۹ درصد کاهش یافته و با این وضعیت نرخ تورم نیز کاهش خواهد یافت و در این راستا از سیاست‌های پولی، مالی و ارزی استفاده خواهیم کرد؛ خصوصاً اگر مدیریت ارز به شدت اجرایی شود نرخ تورم کاهش خوبی خواهد یافت.

تدوین بسته‌هایی برای مهار تورم و مدیریت نرخ ارز

فرزین با بیان اینکه بسته‌هایی برای مهار تورم و تحقق نرخ رشد و مدیریت نرخ ارز از سوی دولت تدوین شده است، خاطرنشان کرد: در هر دو بسته تلاش خواهیم کرد به گونه‌ای حرکت کنیم که تورم مهار شده و رشد تولید آسیب نبیند؛ این موضوع بسیار سخت است اما دولت مصمم است تا وعده‌های خود را در این حوزه محقق کرده و فرمایشات رهبر انقلاب را اجرایی کند.

منبع
خانه ملت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا