اخبار

قیمت پایه شیر خام ۱۵ هزار تومان تعیین شد | احتمال تاثیر نرخ شیر خام بر سایر محصولات لبنی

رئیس اتحادیه فروشندگان محصولات لبنی با بیان اینکه قیمت پایه شیر خام ۱۵ هزار تومان تعیین و به زودی اعلام می‌شود، عنوان کرد فروش محصولات لبنی افت کرده است.

به گزارش توان تحلیل، به نقل از خبرگزاری ایلنا، سودابه سنگچی، رئیس اتحادیه فروشندگان محصولات لبنیبا اشاره به تعیین شدن قیمت پایه شیر خام از سوی ستاد تنظیم بازار، گفت: قیمت پایه شیر خام بدون احتساب کرایه حمل و جوایز آن کیلویی ۱۵ هزار تومان در نظر گرفته‌ شده است که این ستاد در  روزهای آینده این نرخ را اعلام خواهد کرد. به نظر می‌رسد این قیمت بر نرخ سایر محصولات تاثیر بگذارد.

سنگچی با بیان اینکه قیمت پایه شیر خام در سال گذشته را کیلویی ۱۲ هزار تومان بود، اظهار کرد: هر میزان کیفیت شیر خام و درصد چربی آن بالاتر برود به همان نسبت قیمت آن افزایش پیدا می‌کند؛ به قیمت پایه شیر نرخ جوایز چربی، جایزه بار میکروبی و پروتئین و به اضافه کرایه حمل اضافه می‌شود.

وی ادامه داد: دولت مقرر کرده است که یکسری حمایت‌ها را برای دامداران تعریف کند تا خروجی قیمت پایه شیر خام ۱۵ هزار تومانی را مهار کند.

این فعال صنفی در پاسخ به این پرسش که قیمت برخی اقلام لبنی مانند پنیر لیقوان افزایش چشمگیری را تجربه کرده است آیا این افزایش قیمت در میزان مصرف تاثیری گذاشته است؟ تصریح کرد: پنیر لیقوان محصول خاصی است؛ به عبارت دیگر محصول رایج در بازار مصرف قلمداد نمی‌شود؛ چراکه پنیر لیقوان با شیر گوسفندی تولید می‌شود و در حال حاضر قیمت شیر گوسفندی کیلویی ۵۰ تا ۵۵ هزار تومان است.

وی اضافه کرد: از این‌رو، قیمت پنیر لیقوان ملاک قیمت محسوب نمی‌شود و ملاک قیمت پنیر سفید و پنیرهای شرکتی است که قیمت آن‌ها را دولت و ستاد تنظیم بازار تعیین می‌کند. این پنیرها پرمصرف هستند هر چند این‌نوع پنیرها نیز افزایش قیمت را در ماه‌های اخیر تجربه کرده‌اند.

افت فروش محصولات لبنی

رئیس اتحادیه فروشندگان محصولات لبنی با تایید افت فروش در محصولات لبنی، خاطرنشان کرد: کاهش مصرف معلول چند عامل است؛ تجربه نشان داده که همواره بعد از ایام نوروز میزان مصرف تقلیل پیدا می‌کند؛ چراکه در این ایام هزینه‌های جانبی زیادی به خانوارها تحمیل می‌شود.

وی ادامه داد: از این‌رو، تا حدودی فروش در همه صنوف تجربه می‌شود. اما در این میان کاهش قدرت خرید مردم نیز موثر است و این عامل رکود بیشتری را در سال جاری بر صنف ما حاکم کرده است.

حجم تولید شیر خام در کشور

احمد مقدسی، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی گاوداران نیز با اشاره به حجم تولید شیر خام در کشور، گفت: روزانه ۳۰ هزار و ۵۰۰ تن شیرخام در کشور تولید می‌شود؛ تولید سالیانه شیر خام حدود ۱۱.۲ میلیون تن است که از این عدد ۱۰ درصد آن تبدیل به شیر خشک، فرآورده‌های لبنی کره و خامه می‌شود که آن را صادر می‌کنیم و بقیه شیر خام تولیدی مصرف داخلی می‌شود.

درخواست دامداران برای افزایش قیمت شیر خام

مقدسی با بیان اینکه با توجه به افزایش هزینه‌های تولید دامداران درخواست خود برای افزایش قیمت شیر خام را به وزارت جهاد کشاورزی ارائه کرده اند، اظهار کرد: این درخواست بعد از بررسی در وزارت جهاد کشاورزی به ستاد تنظیم بازار ارسال شده است و منتظر جواب و ابلاغ قیمت‌های مصوب جدید هستیم.

وی با اشاره به اینکه با وجود افزایش هزینه‌های تولید وضعیت تامین نهاده‌های دامی بهبود یافته و نهاده‌ها در اختیار دامداران قرار می‌گیرد، بیان کرد: بنابر این گزارش قیمت مرغ و تخم‌مرغ اخیرا با وجود مخالفت اولیه وزارت جهاد کشاورزی افزایش داشته است.

احتمال افزایش بیش از ۵۰ درصدی قیمت محصولات لبنی

تامین نهاده‌های دامی و طیور با نرخ مصوب، وعده‌ای است که سال گذشته نیز برای کاهش هزینه تولید داده شد اما از ماه‌های پایانی سال گذشته روند واردات نهاده‌های دام و طیور به ‌دلیل مشکلات تامین ارز، مختل شد و تداوم این شرایط تا هفته‌های اخیر، هزینه‌های تولید را برای دامداران و مرغداران افزایش داد.

اتحادیه مرکزی دامداران پیش‌تر اعلام کرده بود زیان دامداران در تولید شیر به مرز ۴ هزار تومان در هر کیلوگرم رسیده و قیمت مصوب خرید شیرخام از دامداران متناسب با هزینه تمام‌ شده تولید نیست.

درصورت تایید و ابلاغ نرخ مصوب جدید شیرخام از سوی ستاد تنظیم بازار، انتظار می‌رود قیمت محصولات مشمول قیمت‌گذاری شامل شیر نایلونی کم‌چرب ٩٠٠ گرمی، شیر بطری کم‌چرب، پنیر یواف ۴۰۰گرمی و ماست ساده ۵. ۲ کیلوگرمی کم‌چرب، دست‌کم ۳۰ درصد افزایش یابد و این رشد برای محصولات قیمت‌گذاری آزاد، احتمالا بیش از ۵۰ درصد خواهد بود.

اردیبهشت سال قبل قیمت خرید هر لیتر شیر خام در دامداری از ۶ هزار ۴۰۰ به ۱۲ هزار و ۸۰۰ تومان افزایش یافت و رشد ۷۰ درصدی قیمت تمام اقلام لبنی را به ‌دنبال داشت. در ماه‌های پس از آن تاکنون قیمت کالاهای لبنی تغییرات چشمگیری نداشت اما در روزهای اخیر قیمت محصولات برخی شرکت‌های لبنی افزایش ۲ تا ۳ هزار تومانی داشت.

منبع
ایلناتسنیمبورس پرس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا