اخبار

بازار بورس ۲ اسفند / بورس آخرین ماه سال را منفی آغاز کرد

بازار بورس ۲ اسفند در حالی معاملات خود را به پایان رساند که شاخص کل با ۵۵۹۷ واحد کاهش به یک میلیون و ۲۳۲ هزار و ۷۵۹ واحد رسید.

در ابتدای معاملات بازار بورس ۲ اسفند شاهد بودیم، اندکی تقاضا در بازار افزایش پیدا کرد اما در ادامه معاملات اکثریت نمادهای بازار سهام منفی شد و شاخص کل را با ریزش مواجه کرد. به این ترتیب با پایان معاملات امروز بازار بورس، شاخص کل با ۰.۵ درصد افت و ثبت ۵۵۹۷ واحد کاهش به سطح یک میلیون و ۲۳۲ هزار و ۷۵۹ واحد رسید. شاخص هم‌وزن بازار بورس امروز نیز منفی بود و با ۶۳۷ واحد کاهش، به رقم ۴۳۸ هزار و ۳۲۰ واحد رسید؛ به نوعی می‌توان گفت تمامی شاخص‌های امروز بازار منفی بودند. همچنین مجموع ارزش معاملات امروز بازار بورس ۴۵۱۱ میلیارد تومان بود. در بازار فرابورس نیز شاخص کل امروز منفی بود و ارزش کل معاملات آن به ۵۴۶۴ میلیارد تومان رسید.

وضعیت نمادهای بازار بورس و فرابورس در ۲ اسفند

سه نماد فملی، وپارس و کگل بیش‌ترین تاثیر افزایشی را روی شاخص بازار بورس ۲ اسفند داشتند اما در نهایت نتوانستند بر موج منفی ایجاد شده در بازار غلبه و شاخص را مثبت کنند. امروز همچنین فارس، شستا و فولاد بیشترین تاثیر منفی را روی شاخص کل به جا گذاشتند؛ با این وجود فولاد در انتهای معاملات به نزدیکی صفر تابلو رسید و از شدت فشار عرضه آن کم شد.

شرکت‌های ملی مس، بانک پارسیان و فولاد مبارکه نیز پرتراکنش‌ترین‌های امروز بازار بورس بودند. همچنین سه گروه فلزات اساسی، سیمان و بانکی‌ها بیشترین ارزش معاملات را در میان گروه‌های مختلف صنعت به نام خود ثبت کردند. ارزش روز واحدهای سرمایه‌گذاری پالایش یکم ۲ اسفند نیز با رسیدن به ۸۶۸۰ تومان، همچنان زیر قیمت اسمی ۱۰ هزار تومانی قرار دارد.

از جمله شرکت‌هایی که امروز بیش‌ترین اثر کاهشی را روی شاخص کل فرابورس ۲ اسفند داشتند، می‌توان به بیمه پاسارگاد، فولاد هرمزگان، صبا تأمین، پتروشیمی تندگویان، هلدینگ معدنی خاورمیانه، پتروشیمی زاگرس و پتروشیمی مارون اشاره کرد. شرکت‌های سپیدار سیستم آسیا، سرمایه گذاری مالی سپهر صادرات و پتروشیمی ارومیه نیز از جمله شرکت‌های پرمعامله امروز بازار فرابورس بودند.

تحلیل وضعیت بازار سهام امروز

بازار بورس ۲ اسفند در حالی به ادامه روند نزولی روزهای گذشته پرداخت که شاهد روشن شدن بیش‌تر وضعیت متغیرهای اصلی خود از جمله وضعیت سیاسی و منطقه‌ای ایران بود. روز گذشته دولت آمریکا اعلام آمادگی کرد تا در نشست مشترکی در چارچوب ۵+۱ به مذاکره با طرف ایرانی بپردازد. همچنین زمزمه‌هایی مبنی بر کاهش تحریم‌های نفتی به بازار سهام مخابره شده است.

با این وجود، به نظر می‌رسد که تمایلات منفی بازار بورس ایران همچنان ادامه دارد. پیمان حدادی، کارشناس بازار سرمایه در همین رابطه می‌گوید: جو منفی فروش در بازار سهام زیاد است و به دلیل دامنه نوسان نامتقارن، شاخص کل بازار سهام ریزش زیادی نمی‌کند و به نوعی این تصمیم باعث می‌شود که جلوی ریزش سنگین شاخص کل گرفته شود و تاثیری در روند منفی بازار سهام ندارد. فعلا قرار نیست دامنه نوسان به حالت عادی خود بازگردد اما اگر به حالت عادی بازگردد، بورس با روند نزولی همراه خواهد شد زیرا با دامنه نوسان منفی ۲ سهم‌ها نمی‌توانند اصلاح کنند.

این کارشناس بازار حوزه سهام در پایان نیز با اشاره به کمبود نقدینگی در بازار سهام گفت: آخر سال است و فشار فروش زیاد می‌شود زیرا بسیاری می‌خواهند اعتبارات خود را تسویه کنند و از طرفی خریدار حقوقی نیز در بازار سهام وجود ندارد و در شرایط حال حاضر، حقوقی‌ها ریسک نمی‌کنند. در بازار سهام فعلا خریدار موثر نداریم و پول در بورس وجود ندارد.

منبع
تجارت نیوزفارس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا