تحلیلتحلیل صنعت

بررسی اثر تغییرات نرخ گاز سوخت بر صنایع سیمانی، فلزات رنگی و معدنی

در گزارش تحلیلی قبل تلاش شد اثر تغییرات نرخ گاز خوراک و سوخت صنایع پتروشیمی و فولادی بر عملکرد شرکت های این دو صنعت بررسی شود و در این گزارش سعی بر آن شد تا حساسیت سه صنعت سیمان، فلزات رنگی و معدنی نسبت به تغییرات نرخ گاز سوخت تجزیه و تحلیل شود.

در صنعت سیمان، برای 29 شرکت سیمانی بررسی انجام شد و لازم به ذکر است که نماد ها بر اساس نسبت هزینه انرژی به بهای تمام شده مرتب شده اند.

شرکت سیمان اردستان با نماد اردستان با اختلاف بالاترین نسبت هزینه انرژی به بهای تمام شده را دارد و بدین ترتیب بیشترین اثر را از افزایش نرخ گاز سوخت می پذیرد و بعد از آن سیمان بجنورد با نماد سبجنو و سیمان هگمتان با نماد سهگمت دارای بالاترین نسبت هزینه انرژی به بهای تمام شده هستند.

در این صنعت سه نماد سشرق، سقاین و سدور دارای بالاترین نسبت هزینه انرژی به فروش هستند و نسبت به سایر نماد ها درصد بیشتری از درآمد خود را به هزینه انرژی اختصاص می دهند. در بین نماد های بررسی شده، 14 شرکت سیمانی نسبت هزینه انرژی به بهای تمام شده پایین تر از میانگین صنعت را دارا هستند و همانطور که در جدول مشاهده می کنید سه شرکت سیمان خوزستان، سیمان کرمان و سیمان سبزوار دارای پایین ترین نسبت هزینه انرژی به بهای تمام شده هستند و از نوسانات نرخ گاز سوخت کمترین تاثیر را نسبت به بقیه شرکت های سیمانی می پذیرند.

اثر هزینه انرژی در صنعت سیمان

حساسیت بالای سربار تولید شرکت آلومینیوم ایران به تغییرات نرخ گاز سوخت

در صنعت فلزات رنگی پنج نماد فملی، فاسمین، فایرا، فباهنر و فرآور مورد بررسی قرار گرفته اند و دو  شرکت آلومینیم ایران با نماد فایرا و شرکت ملی صنایع مس ایران با نماد فملی دارای بیشترین نسبت هزینه انرژی به بهای تمام شده هستند و در این صنعت حاشیه سود ناخالص این دو شرکت حساسیت بالایی به تغییرات نرخ گاز سوخت دارند.

اثر هزینه انرژی رر صنعت فلزات رنگی

کچاد 7 درصد از درآمد خود را به هزینه انرژی اختصاص می دهد

در صنعت معدنی، دو گروه تولیدکنندگان سنگ آهن و زغال سنگ با نماد های کچاد، کگل، کنور، کگهر، کطبس، کزغال، کپرور و کشرق مورد بررسی قرار گرفته اند و همانطور که در جدول مشاهده می کنید سه شرکت سنگ آهنی چادرملو، صبانور و گل گهر دارای بالاترین نسبت هزینه انرژی به بهای تمام شده هستند و بنابراین حاشیه سود ناخالص در این سه شرکت حساسیت بالایی نسبت به تغییرات نرخ گاز سوخت دارد. شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با نماد کچاد  دارای بالاترین نسبت هزینه انرژی به فروش می باشد و نسبت به مابقی نماد های بررسی شده در این صنعت، درصد بیشتری از درآمد خود را به هزینه انرژی اختصاص می دهد.

اثر هزینه گاز در صنعت معدنی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا