اخبارتحلیلتحلیل صنعت

تغییر نرخ گاز بر کدام شرکت های پتروشیمی و فولادی اثر بیشتری دارد؟

در روز های اخیر شایعاتی در مورد کاهش نرخ گاز برای شهریور 1402 منتشر شد و بازار سرمایه همچنان با تردید به آن نگاه می کند چرا که جزئیات فرمول تعیین نرخ گاز همچنان در ابهام قرار دارد و فعالین بازار سرمایه تاکنون برای سوالاتی که در ذهن خود دارند به جواب قانع کننده ای نرسیدند به عنوان مثال یکی از مهم ترین سوال های فعالین بازار سهام این است که آیا نرخ خوراک گاز و سوخت صنایع انرژی بر، بر اساس فرمول تعیین می شود یا به صورت دستوری و غیرشفاف خواهد بود؟به هر حال سرمایه گذاران بازار سهام باید بدانند کدام شرکت های انرژی بر، تاثیر بیشتری از تغییر نرخ گاز خوراک و سوخت را می پذیرند. بر همین اساس در این گزارش تحلیلی سعی بر آن شد تا از طریق محاسبه نسبت هزینه خوراک گاز و هزینه انرژی به بهای تمام شده و فروش، اثر تغییر نرخ گاز بر عملکرد شرکت های پتروشیمی و فولادی بررسی شود.

آروماتیکی ها بیشترین هزینه گاز خوراک را دارند

در جدول زیر اثر هزینه گاز بر شرکت های الفینی، پلیمری و آروماتیکی بررسی شد و نماد ها بر اساس نسبت هزینه گاز خوراک به جمع هزینه های تولید مرتب شده اند. طبق جدول، میانگین نسبت هزینه گاز خوراک به هزینه های تولید در نماد های بررسی شده 76.33% است که این نسبت برای سه پتروشیمی نوری، بوعلی و جم بالاتر از حد میانگین می باشد. بنابراین کاهش و افزایش نرخ گاز خوراک تاثیر بیشتری بر بهای تمام شده و در نهایت حاشیه سود ناخالص این سه شرکت می گذارد.

دو شرکت پتروشیمی آریاساسول و جم پیلن با نماد های آریا و جم پیلن دارای کمترین نسبت هزینه گاز خوراک به فروش هستند بنابراین درصد کمتری از درآمد این شرکت ها به هزینه گاز خوراک اختصاص داده می شود.

بررسی هزینه خوراک گاز الفینی ها و آروماتیکی ها

متانول سازان بیشتر از اوره سازان از نرخ گاز تاثیر می پذیرند

سه شرکت تولیدکننده متانول یعنی شخارک، زاگرس و شفن دارای بالاترین نسبت هزینه گاز خوراک به بهای تمام شده هستند بدین ترتیب کاهش و افزایش نرخ گاز خوراک بر بهای تمام شده و در نهایت حاشیه سود ناخالص این سه شرکت تاثیر بیشتری می گذارد.

در گروه اوره و متانول بر خلاف گروه الفینی، نسبت هزینه انرژی به فروش و بهای تمام شده بالایی دارند. همانطور که در جدول مشاهده می کنید دو شرکت پتروشیمی کرمانشاه و شیراز دارای بالاترین نسبت هزینه انرژی به بهای تمام شده هستند.

بررسی هزینه خوراک گاز تولیدکنندگان اوره و متانول

فجهان 14 درصد از فروش خود را به هزینه انرژی اختصاص می دهد

سه نماد فخاس، فجهان و ارفع دارای بالاترین نسبت هزینه انرژی به بهای تمام شده و نسبت هزینه انرژی به فروش هستند. بنابراین کاهش یا افزایش نرخ سوخت در این نماد ها اثر بیشتری بر روی بهای تمام شده و حاشیه سود ناخالص خواهد داشت. اما چهار نماد فولاژ، فسازان، کویر و فجر دارای کمترین نسبت هزینه انرژی به بهای تمام شده هستند به همین دلیل افزایش نرخ گاز سوخت، بر این شرکت ها تقریبا بی اثر است.

بررسی هزینه انرژی فولادی ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا