اخبار

برق تولیدکنندگان سیمان مجانی می‌شود / تاکید مجلس بر عرضه ۱۰۰ درصدی سیمان در بورس

سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس اعلام کرد که تا چند روز آینده برای جبران خسارت ناشی از خاموشی‌ها، برق تولیدکنندگان سیمان مجانی می‌شود.

به گزارش توان تحلیل، به نقل از پایگاه خبری بورس پرس، روح‌الله عباس‌پور، سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس ضمن اشاره به قطعی مکرر برق صنایع و اینکه فولاد و سیمان به صورت ویژه‌ای با چالش روبه‌رو هستند، گفت: با موافقت وزارت نیرو، مقرر شد تا چند روز آینده و با گذشتن از اوج گرما، برای جبران خسارات‌ وارده پس از عادی شدن شرایط، برق با تعرفه صفر در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد. به عبارتی برق تولیدکنندگان سیمان مجانی می‌شود.

عباس‌پور با بیان اینکه دلیل گرانی سیمان به قطعی برق خلاصه نمی‌شود، اظهار کرد: نابسامانی کنونی این بازار مربوط به ۱۶ نفر است. این سوداگران، سیمان را به صورت عمده خریداری و انبار می‌کنند و پس از به چالش کشیدن بازار با چند برابر قیمت می‌فروشند.

مجلس: تمامی سیمان تولید شده در بورس کالا عرضه شود

مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: مجلس معتقد است که باید تمامی سیمان تولید شده در بورس کالا عرضه شود نه آنکه عرضه‌ای که به تازگی آغاز شده و معادل ۱۰ درصد تولید نیز نمی‌شود را به بهانه‌های مختلف از بازار رقابتی بورس، خارج کنیم.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه در شرایط فعلی ۹۰ درصد سیمان تولیدی، خارج از بورس عرضه می‌شود و تنها ۱۰ درصد از سیمان تولیدی در بورس کالا عرضه می‌شود، اظهار کرد: ما در مجلس خواستار آن هستیم که ۹۰ درصد باقی‌مانده هم به این میزان افزوده شود، نه اینکه مسیر را به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که آن ۱۰ درصد هم دیگر در بورس توزیع نشود.

بورس کالا، بازاری رقابتی است

طغیانی با اشاره به اینکه بورس کالا، بازاری رقابتی است و باید شرایط را به گونه‌ای مهیا کنیم که تمامی سیمان تولید شده را از طریق بورس به دست مصرف‌کننده برسانیم، خاطرنشان کرد: چرا که در ساختار سنتی و غیرشفاف، این دلالان هستند که سود اصلی را می‌برند و مصرف‌کنندگان نیز با رشدهای عجیب قیمتی مواجه می‌شوند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس ضمن انتقاد از نظام توزیع سیمان، تصریح کرد: نکته دیگری که در موضوع سیمان وجود دارد، بهانه در عرضه نکردن سیمان است؛ در بازدیدی که از یکی از کارخانه‌های بزرگ سیمان داشتم، گفته شد که در این کارخانه ۵۰ هزار تن سیمان آماده تحویل است، اما کامیون‌داران اجازه نمی‌دهند که سیمان از کارخانه خارج شود! این در حالی است که هر بخش باید کار خود را انجام دهد و متاسفانه سیستم توزیع سیمان بیمار است.

شرایط توزیع سیمان اصلا خوب نیست

وی با بیان اینکه کامیون‌داران اعلام می‌کنند که ما باید توزیع سیمان را برعهده داشته باشیم، گفت: بنده در نامه‌ای به استاندار مربوطه خواستار پیگیری این موضوع شده‌ام. البته ممکن است این موضوع در برخی دیگر از کارخانه‌های تولید سیمان نیز وجود داشته باشد و به نظر می‌رسد که شرایط توزیع اصلا خوب نیست.

طغیانی با تاکید بر اینکه مشکل امروز بازار سیمان و گرانی آن به قطعی برق و توزیع نامطلوب بازمی‌گردد، تصریح کرد: به هیچ عنوان موارد مطرح شده در مورد ارتباط افزایش قیمت‌ها با عرضه این محصول در بورس کالا درست نیست. بلکه علاوه بر مشکل برق، سیستم توزیع ما دچار شلختگی عجیبی است که این موضوع را می‌توانیم در عرضه مرغ و سایر کالاها هم مشاهده کنیم.

وی در پایان گفت: تاکید می‌کنم که خارج شدن سیمان از بورس کالا مشکلی را حل نمی‌کند و در طرف مقابل باید این دست محصولات در مکانیسمی شفاف و قانومند یعنی بورس عرضه شود.

منبع
بورس پرس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا