اخبار

۱۲۰۰ تن ضایعات ایران خودرو در بازار فرعی بورس کالا پذیرش شد

بورس کالا از پذیرش ۱۲۰۰ تن ضایعات ایران خودرو در بازار فرعی این بورس خبر داد.

به گزارش توان تحلیل، به نقل از پایگاه خبری بورس پرس، مدیریت بازاریابی بورس کالا با صدور اطلاعیه‌هایی جداگانه اعلام کرد که ۱۴ هزار تن ضایعات باطری، ۱۲ هزار تن ضایعات فولادی و ۱۲۰۰ تن براده چدن (ضایعات) ایران خودرو در تاریخ ۱۸ مرداد سال جاری در بازار فرعی بورس کالا پذیرش شده است.

لازم به ذکر است که ایران خودرو همواره به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌ها و جزء اولین خودروسازها شناخته می‌شود. این شرکت متشکل از حداقل ۱۰ زیرمجموعه مستقیم و تعداد زیادی شرکت وابسته است که هر کدام از این شرکت‌ها بخشی از عملیات تولید انواع خودرو و قطعات را بر عهده دارند. همچنین شرکت مذکور در تنظیم، شفافیت و ارائه صورت‌های مالی تلفیقی دارای پیچیدگی‌های زیادی هستند.

تهاتر انواع ضایعات؛ روش قدیمی ایران خودرو

یکی از روش‌های قبلی این خودروساز، تهاتر انواع ضایعات تولید با شرکت‌های زیر مجموعه و همکار بود. ایران خودرو، ضایعات را با قیمت‌های پایین و گاهی رایگان به شرکت‌های ریخته‌گری و تولید قطعه واگذار و در قبال آن قطعات و تولیدات آن شرکت‌ها را با قیمتی به همان نسبت پایین خریداری می‌کرد. این اقدام سبب می‌شد تا امکان محاسبه قیمت تمام شده واقعی و محاسبه نه چندان صحیح قیمت نهایی فروش و برآورد سود عملیاتی واقعی وجود نداشته باشد.

رویه همیشگی این شرکت در سال ۹۹ با تغییراتی مواجه شد که منجر به واقعی شدن قیمت ضایعات واگذارشده با نرخ مصوب و واقعی شدن نرخ خرید از قطعه‌ساز شد. اما امکان تعیین نرخ واقعی با توجه به نوسانات بازار معضل دیگری بود.

رویکرد جدید ایران خودرو؛ عرضه‌های متوالی در بورس کالا

ایران‌خودرو در تاریخ ۲۲ تیر ماه سال گذشته، رویکرد جدیدی را اتخاذ کرد. در این روش، شرکت مذکور اقدام به اخذ پذیرش ۲۰ هزار تن ضایعات ورق پرسی روغنی در تابلوی فرعی بورس کالا کرد. همچنین ایران خودرو از ۲۲ مهر سال گذشته نیز اقدام به عرضه‌های مرتب و متوالی هفتگی در بورس کالا کرد.

این معاملات و کشف نرخ واقعی می‌تواند به عنوان مرجعیت قیمتی شرکت فروشنده برای تهاتر یا واگذاری احتمالی کالا با زیر مجموعه‌ها نیز قرار گیرد که استقبال خریداران و بهره‌مندی فروشندگان از مزایای معاملات بورس کالا، موجب توسعه و جلب توجه سایر شرکت‌های طرفدار شفافیت و متقاضی ورود به بازار سرمایه خواهد شد.

براساس پیش‌بینی کارشناسان صنعت خودرو، به زودی شاهد ورود سایر شرکت‌های خودرویی و قطعه‌ساز به بورس کالا و رونق هرچه بیشتر این معاملات در راستای شفاف‌سازی و به وجود آمدن مرجع قیمت‌گذاری انواع ضایعات فلزی در بورس کالا خواهیم بود.

منبع
بورس پرس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا