اخباراقتصاد کلان

کاهش تورم تولیدکننده بخش خدمات در تابستان 1402

شاخص PPI یا شاخص قیمت تولید کننده چیست ؟

شاخص PPI مخفف شاخص قیمت تولید کننده  Producer Price Index است. این شاخص نشان می دهد که تولیدکنندگان برای تولید محصولاتشان چه میزان هزینه می کنند. این شاخص با شاخص CPI که تغییرات قیمت را از دیدگاه مصرف کننده بررسی میکند، متفاوت است.

تورم فصلی شاخص PPI برای هر سه بخش خدمات، صنعت و معدن کاهش یافت

مرکز آمار، شاخص قیمت تولیدکننده بخش خدمات، صنعت و معدن را برای تابستان 1402 منتشر کرد. نمودار شماره 1،  مربوط به تورم فصلی شاخص PPI برای این سه بخش از اقتصاد است. همانطور که ملاحظه می کنید شاخص PPI در هر سه بخش در فصل تابستان کاهش یافته است به عبارتی در بخش خدمات که درصد قابل توجه ای از GDP کشور را شامل می شود، تورم فصلی آن برای بهار امسال 15.7% بود که این عدد در تابستان به 12.6% رسید همچنین تورم PPI فصلی بخش صنعت از 9.3% در بهار 1402 به 7.1% در تابستان رسیده است.  تورم PPI فصلی بخش معدن هم که در بهار 13% بود در تابستان 1402 به 9 % کاهش یافت.

نمودار 1، تورم فصلی شاخص ppi برای سه بخش خدمات، صنعت و معدن

افزایش تورم نقطه به نقطه شاخص PPI دو بخش صنعت و معدن

از منظر تورم نقطه به نقطه ( نسبت به فصل مشابه سال قبل ) شاخص PPI، بخش معدن در سه فصل گذشته شاهد افزایش تورم نقطه به نقطه بوده است به طوری که در زمستان 1401 تورم نقطه به نقطه PPI  بخش معدن در حدود 34% بود که در بهار 1402 این عدد به 40.7 % و در تابستان 1402 به 56.5% رسید. در بخش صنعت هم شاهد افزایش تورم نقطه به نقطه شاخص PPI بوده ایم به طوری که این شاخص در بهار 25.6% بود که در تابستان 1402 به 37.6% افزایش یافت. اما در بخش خدمات شاهد کاهش تورم نقطه به نقطه در شاخص PPI بوده ایم که در ادامه به این بخش بیشتر می پردازیم.

نمودار 2، تورم نقطه به نقطه شاخص ppi برای بخش های خدمات، صنعت و معدن

همانطور که ذکر شد، تورم فصلی و نقطه به نقطه شاخص PPI برای بخش خدمات در تابستان 1402 نسبت به بهار 1402 با کاهش همراه بوده است. در جدول زیر، تورم فصلی و نقطه به نقطه بخش های اصلی بخش خدمات را مشاهده می کنید. در فصل تابستان بیشترین تورم فصلی با 33.8 درصد مربوط به ” گروه آبرسانی، مدیریت پسماند، فاضلاب و فعالیت های تصفیه ” می باشد. و کمترین تورم فصلی با 3.8% مربوط به گروه ” فعالیت های بیمه ” است.در فصل تابستان امسال بیشترین تورم نقطه به نقطه با 91.5 % مربوط به گروه “فعاليت های خدماتی مربوط به تامین جا و غذا ” و كمترين تورم نقطه به نقطه با 15.2%  مربوط به گروه “اطلاعات و ارتباطات” می باشد.

شاخصppi برای بخش های اصلی بخش خدمات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا