اخباراقتصاد کلانتحلیلتحلیل بازار های جهانیفدرال رزرو آمریکانرخ بهرهنرخ بهره آمریکا

چشم انداز نرخ بهره وجوهات فدرال رزرو در جلسه 1 نوامبر 2023

در نشست پولی فدرال رزرو در ماه جولای، این بانک مرکزی نرخ بهره خود را با 0.25 درصد افزایش به محدوده 5.25 الی 5.5 درصد رساند. این تصمیم در پاسخ به نگرانی‌ها در مورد افزایش تورم گرفته شد و بعد از آن در جلسه 20 سپتامبر، فدرال رزرو نرخ بهره خود را بدون تغییر در 5.5% باقی گذاشت. در حال حاضر بعید به نظر می‌رسد که فدرال رزرو در جلسه روز چهارشنبه 1 نوامبر ( ساعت 21:30 به وقت ایران ) به سمت یک موضع انبساطی‌تر حرکت کند. در طی بیانیه‌ای در 23 اکتبر، پاول، رئیس فدرال رزرو معتقد بود که یک اقتصاد قوی و یک بازار کار رقابتی می‌تواند افزایش بیشتر نرخ بهره را توجیه کند. اما معامله‌گران هیچ‌گونه کاهش نرخ بهره تا اواسط سال 2024 توسط فدرال رزرو را قیمت‌گذاری نمی‌کنند.

نرخ بهره وجوهات فدرال رزرو آمریکا

با این حال قیمت‌گذاری بازار پول حاکی از ثابت ماندن نرخ بهره توسط فدرال رزرو برای دومین جلسه متوالی است. در نمودار زیر روند احتمال تغییرات نرخ بهره وجوهات فدرال رزرو را در سطوح مختلف مشاهده می کنید که توسط داده های 30 روزه قیمت گذاری آتی صندوق های فدرال رزرو بدست می آید. طبق نمودار، احتمال رشد یک گام ( 0.25 % ) نرخ بهره که در ماه آگوست در نزدیکی اوج خود قرار داشت در هفته های گذشته به 0 درصد رسید و این نشان می دهد بازار پول هیچ چشم اندازی برای رشد نرخ بهره در جلسه آتی فدرال رزرو متصور نیست.

روند احتمال تغییرات نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا

جدول زیر نشان دهنده احتمال تغییر نرخ بهره فدرال رزرو در جلسات بعدی این بانک تا پایان سال 2024 است. بر این اساس احتمال اینکه فدرال رزرو حداقل تا اواسط سال آینده نرخ بهره خود را تغییر ندهد بیشتر از باقی احتمالات شامل کاهش و حتی افزایش یک گام نرخ بهره است. اما جروم پاول ریاست فدرال رزرو، در آخرین صحبت های خود به این موضوع اشاره کرد که اگر رشد اقتصادی بالاتر از انتظارات باقی بماند و بازار کار همچنان داغ باشد، فدرال رزرو ممکن است دوباره نرخ بهره را به سطوح بالاتری برساند.در هفته جاری داده های اقتصادی متعددی از اقتصاد آمریکا منتشر می شود که میتوان به گزارش PMI تولیدی ( شاخص مدیران خرید بخش تولید ) موسسه ISM اشاره کرد که چند ساعت قبل از انتشار بیانیه کمیته بازار آزاد فدرال رزرو منتشر می شود، اشاره کرد. اگر گزارش PMI و زیر شاخه های مهم آن مانند شاخص قیمتی، بهتر از انتظارات باشد میتواند بر لحن جروم پاول اثر بگذارد و پاول معامله گران و فعالین اقتصادی را با لحن هاوکیش ( انقباضی ) غافلگیر کند.

احتمال تغییر نرخ بهره در سطوح مختلف تا پایان سال 2024

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا