اخبارتحلیلفدرال رزرو آمریکانرخ بهرهنرخ بهره آمریکا

شاخص CPI آمریکا از 9.1 % در ژوئن 2022 به 3.2% در اکتبر 2023 کاهش یافت

شاخص CPI اقتصاد آمریکا برای ماه اکتبر منتشر شد که پیش بینی تغییر ماهانه برای آن 0.1 درصد بود اما شاخص کل در این ماه نسبت به ماه قبل تغییری نداشت و نرخ رشد 0% را به ثبت رساند. در تورم هسته که اقلام انرژی و غذا از تورم کل جدا شده است در ماه اکتبر 0.2 درصد رشد داشت که پیش بینی برای آن 0.3 % بود.

بنابراین تغییر سالانه تورم مصرف کننده کل آمریکا برای ماه اکتبر به 3.2% کاهش یافت که پیش بینی برای آن 3.3% بود و این عدد برای ماه سپتامبر 3.7 % ثبت شده بود. تغییر سالانه شاخص تورم هسته در ماه اکتبر 4% به ثبت رسید که از انتظارات ( 4.1% ) پایین تر بود.

دلیل کاهش تورم در آمریکا چه بود؟

در نمودار زیر تغییر سالانه بخش های مختلف شاخص CPI آمریکا را مشاهده می کنید، عمده کاهش تورم محصول کاهش قیمت در نفت کوره، خدمات گاز شهری، ماشین و کامیون های دسته دوم، بنزین و مراقبت های پزشکی می باشد. اما تورم اجاره و حمل و نقل تنها اجزای اصلی هستند که نرخ تورم سالانه آنها بالاتر از نرخ تورم در ژوئن 2022 است.

در پی انتشار کاهش نرخ تورم آمریکا، بازده 10 ساله اوراق بدهی آمریکا حدود 4% کاهش یافت که نشان دهنده کاهش انتظارات تورمی آمریکا و همچنین افزایش انتظار برای کاهش زودتر نرخ بهره آمریکا می باشد. در حال حاضر بازار پول آمریکا دو کاهش 0.25 درصدی نرخ بهره آمریکا در دو جلسه مه و ژوئن 2024 را قیمت گذاری می کند. در هفته های قبل بازار پول آمریکا تنها در جلسه ماه ژوئن احتمال کاهش نرخ بهره را می داد بدین ترتیب با انتشار کاهش CPI آمریکا در اکتبر، انتظارات برای کاهش زود تر نرخ بهره تقویت یافت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا