اخباراقتصاد کلانتحلیلسیاست پولیعملیات بازار بازنرخ بهره

خالص تزریق پول در عملیات بازار باز بعد دو هفته مثبت شد

بانک های مرکزی با ابزار عملیات بازار باز، ذخایر بانکی را مدیریت می کنند

یکی از ابزار های اصلی در سیاست های پولی بانک های مرکزی، عملیات بازار باز ( Open market operation  یا به اختصار OMO ) می باشد. بانک مرکزی با استفاده از این ابزار ذخایر بانک ها را مدیریت می کند به عبارتی بانک مرکزی یک کشور برای اینکه نرخ بهره مدنظر خود را بر بانک ها و اقتصاد تحمیل کند، در ابتدا یک محدوده ای از نرخ بهره را در بازار بین بانکی ( بازاری که بانک ها در شبانه روز به یکدیگر وام می دهند یا تسویه حساب می کنند ) که به آن کریدور یا دالان نرخ بهره بین بانکی می گویند، تعیین می کند که کف و سقف این محدوده به کف و سقف کریدور نرخ بهره معروف است و میانه این کریدور معروف به نرخ سیاست گذاری می باشد و هدف اصلی بانک مرکزی این است که نرخ بازار بین بانکی را در حول و حوش نرخ میانه نگه دارد.

بانک مرکزی با استفاده از ابزار عملیات بازار باز اوراق بدهی دولتی را با نرخ نزدیک به نرخ میانه کریدور با بانک ها خرید و فروش می کند و در این صورت با دخالت در بازار بین بانکی نرخ بهره هدف خود را بر بازار تحمیل خواهد کرد. به عنوان مثال اگر سیاست بانک مرکزی، کاهش نرخ بهره در اقتصاد باشد با استفاده از عملیات بازار باز اوراق بدهی دولتی را با نرخ نزدیک به نرخ هدف مدنظر خود از بانک ها خریداری کرده و به ازای آن پول از جنس Central Bank Reserves یا پایه پولی یا ذخایر بانکی به بانک ها تزریق میکند که در ادبیات متعارف به این عمل بانک مرکزی، قرارداد بازخرید یا ریپو می گویند و مدت زمان سررسید آن 7 روزه است، در این صورت هزینه تامین مالی بانک ها از بانک مرکزی پایین آمده و قدرت تسهیلات دهی بانک ها افزایش یافته و می توانند به متقاضیان تسهیلات وام هایی با نرخ بهره پایین دهند.

در حراج شماره 32 عملیات بازار باز، ارزش سفارش های ارسال شده توسط بانک ها کاهش یافت

در هفته منتهی به 8 آبان 1402 ارزش سفارشات ارسال شده بانک ها در قالب ریپو به 140 همت رسید که نسبت به هفته گذشته با کاهش 5 همتی مواجه بود و بانک مرکزی از این مقدار حدود 119 همت را پذیرفت تا ارزش سفارش های پذیرفته نشده به 21 همت برسد که نسبت به هفته گذشته حدود 13 همت کاهش داشته است. در همین هفته توافق های بازخرید هفته گذشته به ارزش حدود 111 همت سررسید شد و بدین ترتیب خالص تزریق ذخایر بانکی توسط بانک مرکزی در قالب ریپو به مثبت 7.5 همت رسید.

در این هفته 2 بانک و موسسات اعتباری غیربانکی از اعتبارگیری قاعده مند استفاده کردند. در اعتبارگیری قاعده مند بانک ها با سقف نرخ کریدور نرخ بین بانکی از بانک مرکزی تامین مالی می کنند و مدت زمان سررسید این نوع از اعتبارگیری معمولا 60 روزه است. در این هفته ارزش تامین مالی و ارزش توافق بازخرید سررسید شده در قالب اعتبارگیری قاعده مند تقریبا برابر بود و بدین ترتیب خالص تامین ذخایر بانک ها در عملیات بازار باز این هفته برابر با 7 هزار 540 میلیارد تومان می باشد که نسبت به هفته قبل با رشد حدود 8 هزار میلیارد تومانی همراه بوده است بنابراین انتظار می روند در هفته جاری نرخ بهره بین بانکی همانند هفته گذشته روندی با ثبات داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا