اخباراقتصاد کلاناوراق دولتینرخ بهره

تداوم افزایش نرخ میانگین وزنی بهره موثر در پانزدهمین حراج اوراق بدهی دولتی در سال 1402

در پانزدهمین هفته عرضه اوراق بدهی دولتی، در مجموع 4,736 میلیارد تومان اوراق به صورت نقدی به فروش رسید و این هفته هم همانند هفته قبل نقش اصلی تامین مالی دولت را بازار سرمایه داشته است به عبارتی تمام خریداران اوراق دولتی از بازار سرمایه بوده اند و بازار پول نقشی در تامین مالی دولتی نداشته است. با احتساب این هفته، از ابتدای سال تاکنون مجموعا 68,936 میلیارد تومان از طریق انتشار اوراق نقدی تامین مالی شد که سهم بازار پول و بازار سرمایه به ترتیب 24% و 76% می باشد.

از هفته دهم به بعد عرضه اوراق بدهی دولتی، شاهد روند صعودی جدیدی در نرخ میانگین وزنی بهره موثر هستیم و در هفته پانزدهم این نرخ رکورد جدیدی ثبت کرده است. به هر حال دولت برای فروش بیشتر اوراق بدهی، مجبور است نرخ های بالاتر را بپذیرد تا بتواند مشتریان بیشتری را جذب کند و انتظار می رود هر چه به انتهای سال نزدیک می شویم این نرخ روند افزایشی داشته باشد و یا حتی الامکان در همین سطح باقی بماند چرا که در نیمه دوم سال نیاز دولت به فروش اوراق به جهت تامین مالی کسری بودجه خود افزایش یافته و برای جذب خریداران ممکن است حتی نرخ های بالاتری را بپذیرد.

همانطور که گفته شد در سال 1402 تا کنون 68,936 میلیارد تومان اوراق بدهی دولتی به صورت نقد به فروش رسید اما در همین مدت دولت بالغ بر 133,478 میلیارد تومان بابت اصل و فرع اوراق های سررسید شده پرداخت کرده است. بنابراین همانطور که در نمودار زیر مشاهده می کنید خالص تامین مالی دولت از ابتدای سال تا 17 آبان 1402 منفی 64,542 میلیارد تومان می باشد و نشان دهنده عملکرد ضعیف دولت در تامین مالی از طریق فروش اوراق بدهی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا