تحلیلتحلیل سهام

تحلیل بنیادی شرکت کاشی الوند با نماد کلوند

کاشی و سرامیک محبوب ترین مصالح ساختمانی مورد استفاده در صنعت ساختمان سازی می باشد. در حال حاضر از بین 113 شرکت تولیدکننده کاشی و سرامیک در کشور، 9 شرکت با ظرفیت تولید حدود 45 میلیون مترمربع در بورس پذیرفته شده اند و کاشی الوند به همراه دو شرکت صنایع سرام آرا با نماد کارام و شرکت کاشی سعدی با نماد کسعدی از زیرمجموعه های شستا می باشند. شرکت کاشی الوند با ظرفیت تولید 8.9 میلیون مترمربع بعد از شرکت صنایع کاشی و سرامیک سینا با نماد کساوه ( با ظرفیت تولید 9 میلیون مترمربع )، بیشترین ظرفیت تولید را در بین شرکت های بورسی دارد. اما ظرفیت عملی و تولید سال 1401 شرکت به ترتیب  8.3 و 7.5 میلیون مترمربع بوده است.

کلوند دارای سه محصول کاشی دیواری، کاشی پرسلان و کاشی کف می باشد که ظرفیت عملی تولید این سه محصول با ترتیب 2.8، 2.7 و 2.8 میلیون متر مربع است. فروش داخلی شرکت در سال 1401 از نظر مقدار و مبلغ فروش به ترتیب 79% و 80% می باشد و مابقی سهم صادرات این محصولات است. در سال گذشته حدود 77% درآمد حاصل از فروش داخلی شرکت مربوط به دو محصول کاشی پرسلان و کاشی کف می باشد اما در صادرات دو محصول کاشی دیوار و کاشی پرسلان، بیشترین درآمد صادراتی شرکت را تشکیل می دهند. با توجه به جزئیات فروش فصلی شرکت، در تابستان امسال درآمد حاصل از فروش داخلی کاشی پرسلان نسبت به تابستان سال قبل حدود 119 % افزایش یافت که قاعدتا ناشی از رشد 61 درصدی مقدار فروش و 35 درصدی نرخ فروش در مدت مذکور می باشد در همین مدت درآمد حاصل از فروش داخلی کاشی دیوار 39 درصد افزایش یافت که ناشی از رشد حدود 36 درصدی نرخ فروش این محصول در داخل کشور می باشد.

در تابستان امسال، کلوند حدود 339 میلیارد تومان فروش به ثبت رساند که نسبت به فصل بهار و مدت مشابه سال قبل به ترتیب 18% و 48% رشد داشته است همچنین بهای تمام شده شرکت هم در همین دو مدت مذکور به ترتیب 11% و 35% افزایش یافته است بنابراین حاشیه سود ناخالص شرکت در تابستان امسال 33% به ثبت رسید که این عدد در بهار 1402 و تابستان 1401 به ترتیب 29 و 26% بوده است که نشان دهنده بهبود حاشیه سود ناخالص شرکت می باشد. کلوند در شش ماهه 1402 حدود 355 تومان سود به ازای هر سهم ساخت که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی بالغ بر 51 درصدی داشته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا