تحلیلتحلیل بنیادیتحلیل سهام

تحلیل بنیادی شرکت چدن سازان با نماد چدن

موضوع فعالیت شرکت طراحی و تولید غلتک های آلیاژی چدنی صنعتی می باشد. غلتک های آلیاژی در صنایع فولادی، خردایش، تولید کاغذ و لاستیک سازی مورد استفاده قرار می گیرد. غلتک به عنوان ابزاری کلیدی در صنعت فولاد در بسیاری از فرآیند‌های تولید ورق و مقاطع فولادی نقش پررنگی دارد. به طور خاص از آن برای کاهش ضخامت اسلب و تبدیل آن به ورق استفاده می‌شود. از آنجابی که افق تولید فولاد تا سال 1404 رسیدن به 55 میلیون تن است و رویکرد فولاد سازان از فروش خام به سمت نورد می باشد، نیاز صنعت فولاد به غلتک های چدنی بیشتر می شود. با توجه به انحصاری بودن بازار این شرکت، ریسک عملیاتی و فروش شرکت چدن سازان بسیار پایین است.

شرکت چدن سازان در تابستان امسال حدود 373 میلیارد تومان فروش ثبت کرد که نسبت به فصل قبل 24% افزایش یافت اما بهای تمام شده شرکت در تابستان 1402 نسبت به بهار تنها 14% رشد کرد و این باعث افزایش 36 درصدی سود ناخالص در تابستان نسبت به بهار شده است. چدن در تابستان امسال 118 ریال سود ساخته که نسبت به فصل قبل 59% افزایش داشته است. بنابراین این شرکت در شش ماهه امسال 192 ریال سود ساخت که نسبت به مدت مشابه سال قبل جهش 124 درصدی داشته است.

فروش و بهای تمام شده چدن

در شش ماهه 1402 حدود 90 درصد فروش شرکت مربوط به فروش داخلی است و سهم درآمد حاصل از فروش غلتک از فروش داخلی 96 درصد می باشد. همانطور که در جدول زیر مشاهده می کنید، نرخ فروش غلتک در تابستان امسال نسبت به بهار حدود 26% رشد داشته است.

نرخ فروش فصلی چدن

رونق در صنعت غلتک های آلیاژی

همانطور که گفته شد غلتک برای صنعت فولاد کاربرد های زیادی دارد به طور مثال برای کاهش ضخامت اسلب و تبدیل آن به ورق استفاده می شود. بدین ترتیب بررسی نسبت نرخ فروش غلتک چدن به نرخ فروش اسلب فولاد خوزستان ( فخوز ) اهمیت دارد زیرا از این نسبت میتوان چرخه های رونق و رکود شرکت چدن سازان را متوجه شد. میانگین این نسبت در شش فصل گذشته 5.1 واحد می باشد و در فصل تابستان این نسبت به 5.4 رسیده است که نسبت به بهار 27% افزایش یافت که نشان دهنده افزایش بیشتر نرخ غلتک نسبت به اسلب فخوز می باشد .

نرخ غلتک به اسلب فخوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا