تحلیلتحلیل بنیادیتحلیل سهام

تحلیل بنیادی شرکت صنعتی زر ماکارون با نماد غزر

تولیدی زر ماکارون تنها حلقه ای از زنجیره گروه غذایی زر می باشد که سهام آن در بورس ایران با نماد غزر معامله می شود. غزر به عنوان بزرگترین شرکت تولیدکننده انواع ماکارونی در کشور سهمی حدود 40 درصدی از بازار ماکارونی ایران را دارد و بعد آن دو شرکت مانا و تک ماکارون به ترتیب با سهم 15 و 13 درصد دارای سهم بیشتری از سایر رقبا هستند.

طبق گزارش شش ماهه 1402 شرکت صنعتی زر ماکارون، فروش و بهای تمام شده شرکت در شش ماهه 1402 نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب  50% و 52% افزایش یافت. بنابراین حاشیه سود ناخالص شرکت که در شش ماهه سال قبل 25% بود، در شش ماهه 1402 به 24% رسید. سود خالص هر سهم در شش ماهه امسال 215 ریال به ثبت رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل 36% افزایش یافت.

فروش و بهای تمام شده غزر

دلیل کاهش فروش در تابستان 1402 نسبت به بهار 1402 چیست؟

شرکت صنعتی زر ماکارون  در شش ماهه 1402 حدود 109 هزار تن از محصولات تولیدی خود را به فروش رساند که سهم فروش داخلی تقریبا 98 هزار تن بوده است بدین ترتیب 90% فروش این شرکت در داخل کشور می باشد.دو محصول ماکارونی رشته ای و فرمی سهمی 92 درصدی در سبد محصولات این شرکت را دارند. بنابراین تحلیل مقدار تولید و فروش این دو محصول دید مناسبی از عملکرد این شرکت به سرمایه گذاران می دهد.در جدول زیر مقدار تولید و فروش دو محصول ذکر شده را مشاهده می کنید. طبق جدول، مقدار و تولید و فروش ماکارونی رشته ای در تابستان 1402 نسبت به فصل قبل به ترتیب 26% و 29%  کاهش یافته است و این کاهش مقدار تولید و فروش برای ماکارونی فرمی 17% بوده است. بنابراین یکی از دلایل کاهش مبلغ فروش این شرکت در تابستان 1402نسبت به فصل قبل، کاهش در تولید و فروش محصولات اصلی می باشد.

مقدار تولید و فروش محصولات اصلی غزر

ثبات در نرخ فروش یکی از دلایل مهم در کاهش سطح تولید

با بررسی نرخ فروش داخلی محصولات اصلی غزر متوجه می شویم که نرخ فروش ماکارونی رشته ای که سهمی71 درصدی در فروش داخلی در سبد محصولات این شرکت را دارد، در یک سال گذشته ثابت مانده اما نرخ فروش ماکارونی فرمی در دو فصل گذشته کمی رشد یافته است. به نظر می رسد یکی از دلایل کاهش سطح تولید و فروش ثابت ماندن نرخ فروش محصولات اصلی این شرکت می باشد.

نرخ فروش داخلی محصولات اصلی غزر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا