تحلیلتحلیل بنیادیتحلیل سهام

تحلیل بنیادی شرکت بهار رز عالیس چناران با نماد عالیس

فعالیت اصلی عالیس توليد انواع نوشيدنی، دوغ، ماءالشعير می باشد. این شرکت در حال حاضر مالک سه واحد تجاری فرعی است که عبارت اند از :

  • شرکت چشمه نوش خراسان که توليد كننده انواع دوغ با ظرفيت 40 ميليون ليتر، نوشابه با ظرفيت 58 ميليون ليتر و آب معدنی با ظرفيت 48 ميليون ليتر می باشد.
  • شرکت نیک رز چناران توليد كننده انواع نوشابه هاي گازدار با ظرفيت اسمی 45 ميليون ليتر، ماء الشعير با ظرفيت 30 ميليون ليتر و آب ميوه با ظرفيت 30 ميليون ليتر می باشد.
  • شركت توسن پخش ستاره كيش يكی ديگر از شركت هاي بزرگ پخش كشور می باشد كه تمام محصولات توليدی كارخانجات زير مجموعه را به صورت انحصاری با برند هاي عاليس، ويت بار، ايكس ری، چشمه عاليس را از طريق 13 شعبه خود و بيش از 150 نماينده و حدود 460 ناوگان ترابری در سطح كشور توزيع می نمايد.

شرکت عالیس در سال 1401 با فروش 6,774 مترمکعب دوغ با سهم 32 درصدی بیشترین سهم را در بین رقبای خود دارد شرکت پگاه با سهم 19 درصدی بعد از عالیس بیشترین سهم را در بازار دوغ دارد. در بازار ماءالشعیر بعد از ایستک و دلستر، عالیس در جایگاه سوم پر فروش ترین برند در این بازار می باشد و سهمی 16 درصدی در بازار ماءالشعیر دارد همچنین عالیس در بازار شیر بعد از شرکت های کاله، پگاه و رامک پر فروش ترین برند در این بازار می باشد و در این بازار هم سهم 16 درصدی دارد.

شرکت عالیس در شش ماهه 1402 حدود 920 میلیارد تومان فروش به ثبت رساند که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 33 درصدی داشته است. جدول زیر جزئیات فروش شرکت را در هر فصل نشان می دهد، طبق این جدول در شش ماهه 1402 سهم درآمد حاصل از فروش محصولات شیر طعم دار و آبمیوه از کل درآمد شرکت به ترتیب 42% و 29% می باشد و بدین ترتیب بررسی مقدار و نرخ فروش این دو گروه از محصولات شرکت اهمیت فراوانی دارد. مقدار فروش و مبلغ فروش شیر طعم دار در تابستان امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب رشد 66% و 148 درصدی داشته است همچنین نرخ فروش این محصول هم در مدت مذکور حدود 50% افزایش یافت و این رشد فروش در محصولات شیر طعم دار نشان دهنده تغییر استراتژی شرکت می باشد که به نظر می رسد بنا دارد در این بازار سهم بیشتری را از آن خود کند.

عالیس در تابستان 1402 حدود 474 میلیارد تومان فروش داشته است که نسبت به فصل قبل 6.2% و نسبت به فصل مشابه سال قبل 7.2% رشد داشته است. این شرکت در تابستان به سود 455 ریالی رسید که نسبت به فصل قبل حدود 9 درصد رشد داشته است. بنابراین شرکت در شش ماهه نخست امسال حدود 88 تومان سود ساخت که نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش 10 درصدی همراه بوده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا