تحلیلتحلیل بنیادیتحلیل سهام

تحلیل بنیادی شرکت ایران تایر با نماد پتایر

موضوع فعالیت شرکت تولید انواع تایر رادیال سیمی و بایاس برای انواع خودروهای سواری، سنگین، ماشین آلات کشاورزی و راهسازی می‌باشد. ظرفیت اسمی تولید رادیال سیمی و بایاس به ترتیب 17,201 و 8,782 تن است و تولید 1401 این دو محصول هم به ترتیب 19,491 و 7,562 تن می باشد بنابراین نسبت تولید واقعی به ظرفیت اسمی بیش از 104% است که نشان میدهد شرکت با آخرین توان در حال تولید می باشد. پتایر یکی از شرکت هایی است که عملکرد درخشانی در چند فصل گذشته داشته است. سهم شرکت از تولید وزنی انواع تایر در سال 1401، 10 درصد می باشد که پس از گروه صنعتی بارز، کویر تایر، آرتاویل تایر در رده چهارم قرار دارد.

از نظر درآمدی در شش ماهه 1402، 97 درصد درآمد شرکت از فروش داخلی تایر رادیال سیمی و تایر بایاس بدست آمد که سهم تایر رادیال سیمی 67 درصد و مابقی سهم تایر بایاس می باشد. طبق نمودار فروش فصلی پتایر، فروش و بهای تمام شده شرکت در فصل تابستان 1402 نسبت به بهار به ترتیب 17% و 31% کاهش یافته است. در فصل تابستان بهای تمام شده تایر رادیال سیمی با 37 درصد کاهش بیشترین تاثیر را در کاهش کل بهای تمام شده  شرکت داشته است به همین دلیل سود ناخالص پتایر در تابستان نسبت به بهار 39% افزایش یافت.

جهش سودسازی در پتایر

پتایر در شش ماهه امسال 172 ریال سود ساخت که نسبت به مدت مشابه سال قبل جهش 667 درصدی داشته است. اگر به نمودار سود هر سهم و حاشیه سود خالص شرکت به صورت فصلی نگاه کنید متوجه عملکرد درخشان شرکت در چند فصل گذشته خواهید شد. شرکت ایران تایر در فصل تابستان 110 ریال سود ساخت که نسبت به بهار 1402 رشدی 78 درصدی داشته است.

قیمت گذاری دستوری بلای جان صنعت تایر

یکی از مهمترین موضوعاتی که باعث کمبود نقدینگی در صنعت تایر شده است، قیمت گذاری دستوری و تعیین قیمت محصولات توسط سازمان حمایت از مصرف کنندگان است این سازمان در بسیاری از موارد دلایل شرکتهای تولیدکننده تایر را برای افزایش قیمت نادیده گرفته و مانع تغییر قیمت محصولات به قیمت واقعی آنها می شود. نرخ فروش تایر بایاس در دو فصل گذشته رشد بیشتری داشت اما نرخ فروش تایر رادیال که میزان مصرف بالایی دارد، در تابستان 1402 نسبت به بهار با کمی افت همراه بوده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا