اخبارتحلیلسهامی ETF صندوق هایصندوق های سرمایه گذاری

بررسی عملکرد 12 صندوق ETF سهامی در هفته منتهی به 17 آبان 1402

جدول عملکرد 12 صندوق سهامی بر اساس بازده ای سه ماهه NAV مرتب شده است و همانطور که مشاهده می کنید صندوق های اطلس، فیروزه و آرام به ترتیب بالاترین بازده ای  سه ماهه NAV را کسب کرده اند و سه صندوق فراز، هم وزن و کاریس ضعیف ترین عملکرد را در سه ماهه گذشته داشته اند.

با بررسی بازده ای هفتگی یا 5 روزه متوجه می شویم که دو صندوق فراز و انار بالاترین بازده ای هفتگی را در هفته منتهی به 17 آبان 1402 کسب کرده اند چرا که این دو صندوق دارای بالاترین بتا سه ماهه هستند و نسبت به بقیه صندوق های بررسی شده پرریسک تلقی می شوند به عبارتی افزایش یا کاهش قیمت یونیت های دو صندوق فراز و انار بیشتر از نوسانات بازار می باشد.

ارزیابی ریسک برای تشکیل سبد سرمایه گذاری لازم است

در نظر گرفتن ریسک در کنار بازده ای مورد انتظار به سرمایه گذاران دید بهتری نسبت به دارایی و پورتفولیو خود می دهد چرا که ارزیابی ریسک تحمیل شده به سرمایه گذاران این امکان را می دهد تا خطر ها را زود تر از بقیه شناسایی کنند و به فکر راه حلی برای اصلاح پورتفولیو خود باشند. در اقتصادی همچون اقتصاد ایران به دلیل انتظارات تورمی بالا و پایدار سرمایه گذران ریسک پذیری بیشتری بدست آورده اند زیرا در یک اقتصاد تورمی فعالین اقتصادی و مردم به فکر پیدا کردن راهی برای حفظ ارزش دارایی های خود هستند تا از بی ارزش شدن پول ملی در امان بمانند و به همین دلیل محاسبه و ارزیابی ریسک دارایی ها به سرمایه گذران کمک میکند تا در شرایطی که انتظارات تورمی بر اقتصاد ایران غالب شد، ریسک سبد دارایی های خود را بالا برده و بازده ای مناسب نسبت به تورم کسب کنند. در جدول زیر ریسک 12 صندوق ETF سهامی به دو معیار مهم Value at Risk و Condition Value at Risk محاسبه و ارزیابی شد. معیار CVaR یا ارزش در معرض خطر شرطی یکی از بهترین راه های سنجش ریسک یک دارایی می باشد طبق این معیار صندوق انار یکی از پرریسک ترین صندوق ها است و به احتمال 5% به طور میانگین 3.18% ریسک یا زیان در روز وجود دارد و به احتمال 95% زیان کمتر از این مقدار خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا