بورس کالاتحلیلتحلیل صنعت

بررسی روند تغییرات نرخ فروش گندله سنگ آهن در بورس کالا

تعدادی از شرکت های بورسی بخش قابل توجه ای از محصولات خود را در بورس کالا عرضه می کنند و یکی از مهم ترین اندیکاتور های پیشرو برای سنجش عملکرد این شرکت ها و همچنین فضای تورمی کشور، بررسی نرخ فروش و ارزش معاملات و همچنین میزان رقابت محصولات عرضه شده در بورس کالا می باشد. در این گزارش تحلیلی بنا داریم نرخ فروش گندله سنگ آهن برای سه شرکت چادرملو، گهر زمین و گل گهر را بررسی کنیم چرا که طبق آخرین صورت مالی نماد های کچاد، کگهر و کگل سهم فروش گندله از کل فروش این شرکت ها به ترتیب 18%، 50% و 81% می باشد.

بالاترین نرخ فروش گندله آهن در اختیار کگهر

طبق نمودار نرخ فروش گندله کچاد، آخرین نرخ فروش مربوط به تاریخ تحویل 15 آذر ماه می باشد که حدود 46,400 ریال به ازای هر کیلوگرم است و حدود 7 درصد پایین تر از اوج خود در 27 شهریور قرار دارد.

نرخ فروش گندله کچاد

اما نرخ فروش گندله کگهر مدتها است که روند صعودی را طی می کند آخرین نرخ فروش گندله کگهر مربوط به تاریخ تحویل 19 آذر 1402 است که قیمت آن حدود 48,800 ریال می باشد و از اوج قیمتی خود در 28 آبان حدود 1.4 درصد پایین تر است. بنابراین از ابتدای سال تا کنون بالاترین نرخ فروش گندله کگهر ( 49,500 ریال ) در آبان ماه 1402 به ثبت رسید.

نرخ فروش گندله کگهر

حدود 81 % درآمد عملیاتی شش ماهه 1402 شرکت گل گهر سیرجان از محل فروش گندله سنگ آهن بدست آمد و بررسی نرخ فروش گندله این شرکت حائز اهمیت است. طبق نمودار آخرین نرخ فروش گندله مربوط به تاریخ تحویل 23 آبان ماه به قیمت 47,559 ریال به ازای هر کیلوگرم است که از اوج قیمتی خود در 9 آبان حدود 1.6% پایین تر می باشد. میانگین نرخ فروش گندله گکل در آبان ماه 47,802 ریال است که نسبت به میانگین نرخ فروش در مهر ماه با افزایش 2 درصدی همراه بوده است.

نرخ فروش گندله کگل

تداوم رشد نسبت گندله به شمش فخوز

بررسی نسبت نرخ فروش گندله به شمش فخوز یکی از شاخص های مهم در ارزیابی صنعت سنگ آهن می باشد. این نسبت از هفته اول شهریور 1402 تاکنون روند صعودی را طی کرده و از 20 درصد به 25.3 درصد رسیده است که دلیل آن رشد بیشتر نرخ فروش گندله نسبت به شمش در طی این مدت می باشد و این موضوع به نفع فروشندگان گندله در بورس کالا است.

نسبت گندله به شمش فخوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا