اخباراقتصاد کلانتحلیلسیاست پولیعملیات بازار بازنرخ بهره

بانک مرکزی بعد از 14 هفته، همه سفارش های ارسال شده بانک ها در قالب ریپو را پذیرفت

در حراج شماره 36 عملیات بازار باز، 20 بانک سفارش هایی به ارزش 135 هزار و 280 میلیارد تومان در قالب ریپو برای بانک مرکزی ارسال کردند که بانک مرکزی همه آن ها را پذیرفت و بعد از هفته منتهی به 13 شهریور، این اولین بار است که بانک مرکزی به تمام سفارش های ارسال شده بانک ها جواب مثبت می دهد. در همین هفته 119 هزار و 380 میلیارد تومان ارزش سررسید ریپو های هفته قبل بود که نسبت به هفته قبل با کاهش 40 میلیارد تومانی همراه بوده است بنابراین در این هفته خالص تزریق ذخایر ( پایه پولی ) به بانک ها در قالب ریپو به 15 هزار و 900 میلیارد تومان رسید که بالاترین حد در 7 هفته گذشته می باشد.

در این هفته یک بانک هم در اعتبارگیری قاعده مند شرکت کرد که  ارزش اعتبارگیری آن 1 هزار و 30 میلیارد تومان بود و همچنین در همین هفته ارزش توافق بازخرید سررسیده در قالب اعتبارگیری قاعده مند هم 1 هزار 30 میلیارد تومان می باشد و بدین ترتیب با احتساب اعتبارگیری قاعده مند، خالص تزریق ذخایر به بانک ها در حراج 36 عملیات بازار باز به 15 هزار 900 میلیارد تومان رسید که بالاترین حد از 10 خرداد 1402 می باشد.

با پذیرش همه سفارش های ارسال شده بانک ها در قالب ریپو توسط بانک مرکزی، بعد از 14 هفته ارزش سفارش های پذیرفته نشده به 0 رسید و بنابراین می توان انتظار کاهش بیشتر نرخ بهره بین بانکی را داشته باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا