تحلیلتحلیل بنیادیتحلیل سهامتحلیل صنعت

بررسی عملکرد فصل تابستان 1402 صنعت دوده صنعتی

معرفی صنعت دوده در ایران

دوده که به عنوان “کربن سیاه” نیز شناخته میشود، یک محصول خالص از کربن است و 97 درصد از آن از کربن تشکیل شده است. این ماده در صنایع مختلف از جمله تایر سازی، پلاستیک و لاستیک سازی، جوهر و رنگدانه، و صنعت باتری کاربرد فراوانی دارد . در تایر سازی، دوده به عنوان یک پرکننده (filler ) استفاده میشود و خواص مکانیکی تایرها را بهبود می بخشد. در صنایع پلاستیک و لاستیک سازی، این ماده به فرمولاسیون محصولات افزوده می شود تا ویژگیهای فیزیکی و مکانیکی آنها تقویت شود. همچنین، در صنعت جوهر و رنگدانه، دوده به عنوان یک رنگدانه بر پایه کربن استفاده میشود تا رنگها پایدارتر و با کیفیت تر باشند. در صنعت باتری نیز به عنوان یک جزء اساسی در تشکیل الکترودها و ساختار باتری ها کاربرد دارد، که کارایی و عمر مفید باتری ها را افزایش می دهد.مواد اولیه صنعت کربن بلک یا دوده صنعتی از پسماندهای پالایشگاهی و مجتمع های پتروشیمی و همچنین شرکتهای تولید روغنهای قطران تامین می گردد که پر مصرف ترین آن روغن CSO می باشد چرا که میزان مصرف این مواد در صنعت 39% است.

در این صنعت سه شرکت در بازار بورس حضور دارند که عبارت اند از :

  • شرکت کربن ایران با نماد شکربن که فاز اول این کارخانه با ظرفیت 16,000 تن و فاز دوم با ظرفیت 20,000 تن می باشد. با توجه به گزارش 6 ماهه 1402 سهم شرکت کربن ایران از مقدار فروش داخلی 33 % است.
  • شرکت دوده صنعتی پارس با نماد شدوص که ظرفیت تولید این شرکت 30,000 تن در سال می باشد و سهم شرکت از فروش داخلی محصول 26.4% می باشد.
  • شرکت صنعتی دوده فام با نماد شصدف با ظرفیت اسمی تولید سالانه 60,000 تن انواع گرید دوده، بزرگترین تولیدکننده حاضر در کشور می باشد.

با توجه به گزارش 6 ماهه 1402، شرکت دوده صنعتی پارس با نماد شدوص دارای بالاترین نرخ رشد درآمد به صورت فصلی ( تابستان 1402 نسبت به بهار 1402 ) می باشد. همانطور که در جدول زیر مشاهده میکنید درآمد این شرکت با رشد 61 درصدی در تابستان 1402 نسبت به مدت مشابه سال قبل عملکرد خیره کننده ای داشته است.

اگر مقدار و نرخ فروش داخلی را در این شرکت ها بررسی کنیم متوجه خواهیم شد که شرکت کربن ایران با نماد شکربن دارای بالاترین سهم در فروش داخلی دوده صنعتی در ایران می باشد و بعد از آن میتوان به شرکت دوده صنعتی پارس با نماد شدوص اشاره کرد.

شرکت دوده صنعتی فام با نماد شصدف با اختلاف دارای بالاترین مقدار فروش صادراتی می باشد اما نرخ فروش صادراتی این شرکت در بهار و تابستان 1402 پایین تر از نرخ فروش صادراتی شکربن و شدوص بوده است.

از منظر حاشیه سود خالص، شدوص دارای بالاترین حاشیه سود خالص در تابستان 1402 می باشد که نسبت به بهار و زمستان 1401و همینطور نسبت به مدت مشابه سال قبل حاشیه سود خالص خود را بهبود بخشیده است.

در شش ماه 1402 شکربن، شدوص و شصدف به ترتیب 404، 2,230، 2,172 ریال سود به ازای هر سهم ساخته اند که از این منظر هم شرکت دوده صنعتی پارس با نماد شدوص با رشد 105 درصدی دارای بالاترین نرخ رشد سود نسبت به شش ماهه 1401 می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا