تحلیلتحلیل بنیادیتحلیل سهام

بررسی عملکرد تابستان 1402 شرکت نفت بهران با نماد شبهرن

شرکت نفت بهران با بیش از نیم قرن تجربه در صنعت روانکارها به عنوان بزرگترین تولیدکننده انواع روغن های موتور بنزینی، دیزلی و صنعتی در ایران شناخته می شود در ایران مقدار مصرف روانکارهای خودرویی و صنعتی به ترتیب 711 و 121 میلیون لیتر در سال برآورد می شود. بیش از 81% این نیاز توسط چهار شرکت بورسی صنعت شامل نفت بهران، نفت سپاهان، نفت پارس و نفت ایرانول تولید و توزیع می گردد.سهم بازار شرکت نفت بهران در روانکار خودرویی 42.4% است و بعد از آن شرکت نفت سپاهان سهم 24.4 درصدی دارد. در بازار روانکار صنعتی شرکت نفت بهران با نماد شبهرن سهمی بالغ بر 40 درصدی را داراست و نفت ایرانول با سهم بازار 24 درصدی در رتبه بعدی قرار می گیرد. بنابراین شرکت نفت بهران در بازار خودرویی و در بازار صنعتی در جایگاه نخست و رهبری صنعت را در اختیار دارد.

با توجه به جزئیات فروش شرکت در داخل کشور، متوجه خواهیم شد که در سال 1400 و 1401 درآمد حاصل از فروش روغن موتور دیزلی دارای بالاترین سهم فروش در بین محصولات این شرکت است طبق گزارش شش ماهه 1402 شرکت، درآمد فروش روغن موتور بنزینی نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد 57 درصدی همراه بود اما این رشد برای روغن موتور دیزلی تنها 14 درصد است. تفاوت این رشد را میتوان با دو دلیل تفسیر کرد، دلیل اول جهش در مقدار فروش روغن موتور بنزینی است به عبارتی این شرکت در شش ماهه 1402 توانست 59,774 مترمکعب روغن موتور بنزینی به فروش برساند که نسبت به مدت مشابه سال قبل 40 % افزایش یافت اما این تغییر فروش در روغن موتور دیزلی در شش ماهه 1402 نسبت به شش ماهه 1401 رشد 18 درصدی بود و دلیل دوم را میتوان به نرخ فروش این دو محصول اصلی شرکت مربوط دانست چرا که در شش ماهه 1402 نرخ فروش روغن موتور بنزینی حدود 12% افزایش یافت اما نرخ فروش روغن موتور دیزلی در مدت مذکور 3 درصد پایین آمد.

جزئیات فروش داخلی شبهرن

جزئیات فروش صادراتی شرکت نفت بهران با نماد شبهرن را در جدول زیر مشاهده می کنید، عمده درآمد صادراتی این شرکت در شش ماهه 1402 روغن های فورفورال اکسترکت می باشد که عموما در صنعت لاستیک سازی استفاده می شود و درآمد این محصول نسبت به مدت مشابه سال قبل 40 درصد افزایش پیدا کرد. طبق جدول، درآمد حاصل از فروش صادراتی روغن های پایه در شش ماهه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال با کاهش 87 درصدی همراه بود که دلیل آن را می توان کاهش مقدار فروش این محصول دانست زیرا این شرکت در شش ماهه 1402 حدود 5,000 مترمکعب روغن های پایه صادر کرد که این عدد در شش ماهه 1401 حدود 47,200 مترمکعب بود به عبارتی مقدار فروش این محصول 89 % کم شد و دلیل آن احتمالا تغییر استراتژی شرکت در فروش محصولات صادراتی می باشد.

جزئیات فروش صادراتی شبهرن

طبق گزارش شش ماهه شرکت نفت بهران با نماد شبهرن، درآمد این شرکت در فصل تابستان نسبت به بهار 15% رشد داشت اما بهای تمام شده این شرکت در مدت مذکور 24 درصد افزایش پیدا کرد به همین دلیل سود خالص این شرکت که در بهار، 92 تومان بود در تابستان به 84 تومان رسید. بنابراین سود شش ماهه این شرکت حدود 177 تومان است که نسبت به شش ماهه سال قبل تنها 39 درصد افزایش یافت.

فروش و بهای تمام شده فصلی شبهرن

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا