اخبار

۲ هزار میلیارد تومان اوراق و ۱۷ هزار میلیارد تومان از دارایی‌های دولت در سال ۱۴۰۰ عرضه می‌شود

با مصوبه مجلس شورای اسلامی، دولت مجاز شد تا در سال ۱۴۰۰، دو هزار میلیارد تومان اوراق و ۱۷ هزار میلیارد تومان از دارایی‌های خود را در بورس عرضه کند.

به گزارش اخبار بورس، به نقل از پایگاه خبری بورس پرس، مجلس شورای اسلامی ایران تصویب کرد که وزارت اقتصاد و امور دارایی ایران می‌تواند در سال ۱۴۰۰، ۲۰۰۰ میلیارد تومان انواع اوراق مالی اسلامی را عرضه کند. همچنین طبق این مصوبه وزارت اقتصاد مجاز است در سال ۱۴۰۰، ۱۷.۶ هزار میلیارد تومان از دارایی‌های دولت را در بورس املاک و مسکن یا از طریق مزایده عمومی در سامانه تدارکات الکترونیک، به فروش برساند.

بر طبق این مصوبه، استانداران و دستگاه‌های اجرائی مکلف شده‌اند که به وزارت اقتصاد پیشنهاد فروش دارایی‌های مازاد دولت را ارائه کنند. همچنین قوه قضاییه مجاز خواهد بود تا اموال و دارایی‌های منقول و غیرمنقول مازاد را به فروش برساند.

طبق این مصوبه در اجرای بند پ ماده ۱۰ قانون برنامه ششم توسعه، به وزارت اقتصاد اجازه داده می‌شود که نسبت به مولدسازی دارایی‌های دولت در اختیار دستگاه‌های اجرائی موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری تا سقف دو هزار میلیارد تومان با استفاده از انتشار انواع اوراق مالی اسلامی خارج از سقف اوراق مالی اسلامی دولت، اجاره بلندمدت حداکثر ۱۰ ساله‌، توثیق با تشخیص و مجوز وزیر اقتصاد اقدام و وجوه حاصله را به خزانه‌داری واریز کند. انفال و اموال موضوع اصل هشتاد و سوم قانون اساسی از این موضوع مستثنی هستند.

همچنین طبق ردیف دو، به وزارت اقتصاد اجازه داده می‌شود تا سقف ۱۷.۶ هزار میلیارد تومان از اموال و دارایی‌های منقول و غیرمنقول و حقوق مالی مازاد دولت به استثنای انفال و موارد مندرج در اصل ۸۳ قانون اساسی را بدون رعایت تشریفات مربوط به تصویب هیئت وزیران با رعایت قوانین و مقررات از طریق حراج در بورس املاک و مسکن و یا از طریق مزایده عمومی در سامانه تدارکات الکترونیک دولت به فروش رساند و وجوه حاصله را واریز کند.

منبع
بورس پرس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا