اخبار

کاهش قیمت جهانی طلا با افزایش نرخ بهره | فدرال رزرو به سیاست‌های خود ادامه می‌دهد

به نقل از توان تحلیل‌، گزارش منتشر شده از قیمت‌های تمام‌شده برای مصرف‌کنندگان همچنان بالا بودن میزان تورم را نشان می‌داد و سرمایه‌گذاران نیز در طول چند ماه گذشته به صورت مداوم در حال بررسی و ارزیابی کردن روند افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو آمریکا بوده‌اند. تمامی این رویداد‌ها در حالی بود که در روز چهارشنبه مورخ ۱۵ مارس (۲۴ اسفند ۱۴۰۱‌)‌، با توجه به ثبات ارزش دلار شاهد کاهش قیمت طلا بودیم.

در پی این رویداد‌، ارزش هر اونس طلا با ۰.۵ درصد کاهش به ۱۸۹۳.۰۵ دلار رسید.  قیمت طلای آمریکا نیز ۰.۷ درصد کاهش یافت و به ۱۸۹۷.۳۰ دلار رسید.

کریستوفر وانگ (Christopher Wong‌)‌، استراتژیست OCBC FX‌، اظهار کرد: سطح نسبی آرامش در بانک‌های آمریکا و افزایش یک شبه میزان بازدهی خزانه‌داری ایالات متحده می‌تواند به صورت موقت موجب کاهش دادن میزان تقاضا برای حاشیه‌های امنی مثل طلا بشود.

با افزایش ۰.۱ درصدی شاخص دلار‌، خرید شمش برای افرادی که سایر ارز‌ها را در سبد سرمایه‌گذاری خود جای داده بودند بسیار دشوارتر شد و بدین ترتیب شاهد کاهش قیمت طلا بودیم. این در حالی بود که بازده خزانه‌داری آمریکا در حال افزایش پیدا کردن بود.

وانگ در ادامه افزود: با توجه به جلب تمام توجهات نسبت به جلسه کمیته بازار آزاد فدرال در طول هفته آینده‌، این سوال همچنان به قوت خود باقیست که با در نظر داشتن پیشرفت اخیر بانک‌های آمریکا در تقابل با تورم‌، چگونه راهکار‌ها و برنامه‌ریزی‌ها مورد تحول قرار می‌گیرند و کدام یک از آنها پیش روی ما خواهند بود؟

انتظار می‌رود تا فدرال رزرو در طول هفته آینده به میزان ۲۵ واحد پایه نرخ بهره را افزایش داده و با توجه به گزارش دولتی منتشر شده از نرخ بالای تورم در ماه فوریه‌، و البته با کاهش نگرانی‌های مربوط به بحران بانکی‌، ممکن است دوباره در طول ماه می نیز شاهد افزایش نرخ بهره باشیم.

شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI‌) آمریکا پس از افزایش ۰.۵ در ماه ژانویه‌، در طول ماه گذشته به میزان ۰.۴ درصد افزایش پیدا کرد. در طول ۱۲ ماه گذشته تا ماه فوریه‌، شاخص CPI به میزان ۶ درصد افزایش پیدا کرده است.

به صورت معمول‌، شمش طلا تحت عنوان حاشیه امنی در برابر تورم در نظر گرفته می‌شود‌، اما هزینه فرصت نگهداری از این دارایی بدون بازده زمانی به مرور زمان و با افزایش نرخ بهره برای مقابله با تورم بیشتر خواهد شد. این یکی از شاخص‌ترین دلایل کاهش قیمت طلا خواهد بود.

تحلیلگران ANZ در مطلبی عنوان کردند: تخصیص سرمایه‌گذاران به بستر طلا همچنان بسیار کم است. این در حالی بود که در ادامه افزودند‌: انتظار می‌رود تا هرج و مرج بانکی تقاضای سرمایه‌گذاران را در بلند مدت تقویت کند.

منبع
CNBC

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا