تحلیل سهام

تحلیل بنیادی خکرمان – شرکت گروه اقتصادی کرمان خودرو

خکرمان
گروه اقتصادی کرمان خودرو
بروز رسانی تحلیل جامع خکرمان

🔹قبلا نماد خکرمان را بطور کامل بررسی داشتیم . چندین عامل باعث شد خکرمان انتظارات سهامداران را برآورده نکند :

1) سرمایه گذاری در خط رنگ کرمان موتور به مبلغ 160 میلیارد تومن بدلیل تحریم ها با مشکل مواجه شد.
2) قرارداد تامین سرمایه نوین در عرضه اولیه سهم به پایان رسیده بود و سهامدار اصلی تحت فشار بود تا طبق قرارداد وجوه تامین شده را بازگرداند در حالی که سهامداران بدلیل تحریم ها توانایی نقدینگی نداشتند و هر روز از طرف تنوین تهدید به عرضه سهام می شدند.این عامل باعث نزول شدید قیمت سهم شده بود.
3) مبالغ عمده ای ( حدود 170 میلیارد تومن)  از آورده سهامداران اصلی ( کرمان موتور و صنایع خودرو سازی کرمان) بصورت غیر نقدی در قالب ساختمان  ( منظور ساختمان صدف در جاده مخصوص تهران)  صورت گرفته بود که بازده بسیار کمی برای خکرمان داشت .
4) اساسا خکرمان بعنوان یک گروه اقتصادی نبایستی زیر مجموعه کرمان موتور ثبت می شد بلکه این رابطه بهتر بود برعکس باشد. یعنی سهام کرمان موتور متعلق به خکرمان باشد نه بالعکس.

🔹 اما در طول یکسال گذشته اتفاقات زیادی افتاد و شرایط بکلی متحول شد :

1) سرمایه گذاری در خط رنگ بهمراه سود بانکی آن به مبلغ 216 میلیارد تومن تبدیل به 12.5 درصد سهام شرکت کرمان موتور شد. در واقع یک سرمایه گذاری ناکام و منجمد تبدیل به یک سرمایه گذاری با بازده شد .
2) شرکت تامین سرمایه نوین از لیست سهامداران خارج شد و دیگر فشار بیشتری روی سهم نیست.
3) ساختمان صدف به سهامداران اصلی بازگردانده شد و در ازای آن 10 درصد سهام ارزشمند آرین ماه تاب گستر جانشین آن شد.این جابجایی باعث شد ساختمان به قیمت 320 میلیارد تومن واگذار و سهام ماه تاب به قیمت 264 میلیارد تومن جایگزین و مابقی نیز از طلب های سهامداران کسر شود . بدین ترتیب خکرمان ضمن شناسایی سود 150 میلیارد تومنی در سال جاری مالک 10 درصد سهام آرین ماه تاب نیز شد.
👈اما در مورد ارزش گذاری سهام آرین ماه تاب موضوع کمی پیچیده و ابهام آلود است .ما در بررسی سهام #کرمان ناگزیر  به ارزش گذاری آرین ماه تاب بودیم . طبق بررسی مزبور شرکت آرین ماه تاب در حالت خوشبینانه 12000 میلیارد تومن ارزش گذاری شد. بنابراین 10 درصد سهام آن می بایست حداقل 1200 میلیارد تومن ارزش داشته باشد در حالیکه 10 درصد سهام مزبور به مبلغ 264 میلیارد تومن به خکرمان واگذار شده !! بنابراین می توان نتیجه گرفت که یا ارزیابی ما از آرین ماه تاب اشتباه بوده یا سهام  مزبور به قیمت بسیار نازل به خکرمان واگذار گردیده !!؟؟
اما شواهد نشان می دهد ارزش جایگزینی آرین ماه تاب نمی تواند این قدر کم باشد . بنابراین شائبه جابجایی به قیمت های درون گروهی کرمان خودرو قوت بیشتری می گیرد . چرا که اگر این درصد سهام به شرکتی خارج از گروه فروخته می شد قطعا به قیمت های بیشتری صورت می گرفت .
قبلا نیز نمونه واگذاری درون گروهی به خکرمان در مورد سهام آرمان موتور به قیمت 85 میلیارد تومن را داشتیم.
در هر حال می توان این تهاتر را برای خکرمان به فال نیک گرفت که صاحب دارایی ارزشمندی با قیمت مناسب شده است.
4)و نکته آخر : در تحلیل جامع قبلی گفتیم که خکرمان مالک اکثریت سهام شرکت آرمان موتور نیز هست . اگر فرایند تولید یک خودرو را شامل سالن بدنه ، پرس ، رنگ و مونتاژ فرض کنیم شرکت کرمان موتور شامل سالن بدنه ، پرس و رنگ و شرکت آرمان موتور شامل سالن مونتاز  می شود. بنابراین با انتقال 12.5 درصد سهام  کرمان موتور به خکرمان می توان گفت چرخه سرمایه گذاری در صنعت خودرو برای خکرمان کامل تر شد و در صورت بهبود شرایط سیاسی و اقتصادی قطعا خکرمان منافع بیشتری نسبت به قبل خواهد داشت.

98/09/12

برچسب‌ها: خکرمان

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا