تحلیل سهام

تحلیل بنیادی تاپیکو – شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین

تحلیل بنیادی شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو)

مقدمه

شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی (تاپیکو) در سال  1381  با نام اولیه پالایش روغن آبادان تاسیس شد. تا قبل از سال 1390 دو مرتبه تغییر نام داد و نهایتا با یکی دیگر از شرکت های گروه شستا ادغام و به شکل و ساختار فعلی درآمد. آخرین سرمایه ثبت شده 8150  میلیارد تومان که شرکت برنامه افزایش سرمایه (49 درصدی) از 8150  به 12150 میلیارد تومان از محل مطالبات و آورده نقدی در جریان دارد. آخرین ارزش بازار 105.000 میلیارد تومان می باشد. فعالیت این شرکت به صورت هلدینگ و تماما در حوزه صنایع نفت و گاز و پتروشیمی بوده و از نگاه تلفیقی تاپیکو با داشتن 30 شرکت فرعی و وابسته سهم  9 درصدی در ظرفیت تولیدات پتروشیمی کشور و همچنین نقش تعیین کننده ای در تولیدات بنزین ، قیر ، روانکار و صنعت تایر دارد.

 شستا با در اختیار داشتن اکثریت سهام ، سهامدار اصلی و سهامدار نهایی سازمان تامین اجتماعی است. سال مالی شرکت 31 اردیبهشت ماه هر سال ، تعداد پرسنل 70  نفر و دفتر مرکزی شرکت در تهران سهروردی شمالی خیابان هویزه غربی واقع است.

بررسی ترازنامه : آبان ماه 1399

  • جمع دارایی ها 17819 میلیارد تومان
  • جمع بدهی ها 5397  میلیارد تومان
  • ارزش ویژه 12422  میلیارد تومان

تفسیر ترازنامه : دارایی ها شامل 80 درصد سرمایه گذاری در شرکت های تابعه و مابقی عمدتا مربوط به طلب ها می باشد . بخش طلب ها نیز عمدتا در ارتباط با سود سهام شرکت های تابعه و یا تامین مالی آنها می باشد. بنابراین می توان گفت منابع شرکت تماما مربوط به  شرکت های سرمایه گذاری شده می باشد. در بخش بدهی ها نیز رقم عمده ( حدود  69 درصد ) مربوط به سود سهام  است البته شرکت کمی نیز وام بانکی گرفته که با اهمیت نیست. نسبت بدهی 30 درصد و شرکت دارای اندوخته و سود انباشته است.

  • شرکت فاقد زمین و ساختمان است.

 بررسی پرتفوی سهام تاپیکو

بر اساس آخرین گزارشات منتهی به 30 دی ماه 1399 ارزش کل پرتفوی سهام شرکت مبلغ 13091 میلیارد تومان و  به دو بخش بورسی و غیر بورسی به شرح زیر قابل تقسیم است:

  • بخش بورسی 106700 میلیارد تومان
  • بخش غیر بورسی 2419 میلیارد تومان

در بخش بورسی 87 درصد سبد سهام متشکل از شرکت های پتروشیمی است و در بخش غیر بورسی نیز عمدتا مربوط به حوزه استخراج نفت می باشد.

  • از آنجایی که شرکت های بورسی دارای تابلوی فعال قیمت می باشند برای محاسبات ناو NAV از مارکت بازار آنها استفاده و از بررسی و ارزشگذاری جداگانه این شرکت ها صرف نظر می کنیم.

الف – پرتفوی بورسی :

بهای تمام شده پرتفوی بورسی به شرح جدول زیر مبلغ  106700 میلیارد تومان و ارزش جاری آنها در پایان دی ماه 103778  میلیارد تومان می باشد. بنابراین مازاد حاصل از پرتفوی بورسی برابر است با 93108  میلیارد تومان

تاپیکو
جدول پرتفوی بورسی شرکت تاپیکو

ب – پرتفوی غیر بورسی:

بهای تمام شده پرتفوی غیربورسی 2419  میلیارد تومان و ارزش های جاری آن ها به شرح جدول زیر برآورد می گردد:

………

تحلیل جامع تاپیکو در قالب فرمت PDF در 44 صفحه به تاریخ 26 بهمن ماه 1399 تهیه و در فروشگاه موجود می باشد. شما می توانید فهرست مطالب این فایل را اینجا دانلود کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا