آموزشآموزش مفاهیم پایه بورس

طریقه خرید سکه در بورس کالای ایران

معاملات آتی سکه طلا در بورس کالا  

معاملات آتی سکه طلا در بورس کالا  

 قرارداد معاملات آتی سکه در واقع نوعی پوشش ریسک نوسان قیمت است بدین صورت که خریدار با مراجعه به کارگزار بورس کالا و دریافت کد، درخواست خرید این قرارداد را می نماید. مشتری با خرید قرارداد معاملات آتی سکه را به قیمت روز قرارداد و با پرداخت 10% کل ارزش خریداری می نماید و می تواند در تاریخ تعیین شده با مراجعه به صرافی های اعلام شده آنها را دریافت نماید. مسلماً ارزش قراردادها برحسب زمان تحویل سکه ها متفاوت می باشد.چنانچه در طول دوره معاملاتی ، قیمت سکه افزایش پیدا کرد آن شخص می تواند قرارداد خود را در بازار بفروشد و مابه التفاوت قیمت سکه را (نسبت به زمانی که خودش قرارداد را خریده بود و برحسب مقدار پولی که تا آن زمان پرداخت کرده است) از خریدار بعدی دریافت نماید و اگر قیمت سکه پایین آمد زیان کرده و این ریسک بازارمی­باشد، اگر فکر می کند قیمت باز هم پایین تر می­آید می تواند برای جلوگیری از ضرر بیشتر نیز قرارداد خود را بفروشد.  طول دوره معاملات آتی و نحوه پرداخت تتمه مبلغ در بازار بورس کالا قراردادهای متفاوتی از لحاظ تاریخ تحویل سکه وجود دارد. مثلاً تحویل دی ماه 87، اسفند87، اردیبهشت، تیر، شهریور و آبان 88 که اولین روز معاملاتی همه آنها طبق اطلاعیه شرکت بورس کالا مورخ 5/9/87 بوده است. بنابراین زمانبندی پرداخت مابه التفاوت وجه سکه ها نیز برحسب زمان تحویل کالا فرق کرده و خریدار می­بایست از سایت شرکت بورس کالا به آدرس www.ime.co.ir دریافت نماید.  ارزش قرارداد در هر روز : در معاملات آتی برای هر روز قیمت پایه تعیین می شود که قیمت تسویه روز قبل است. ولی در اولین روز راه اندازی این معاملات استثناءً قیمت پایه توسط کمیته اجرایی قراردادهای آتی و با توجه به قیمت نقدی و زمان تحویل تعیین شده است.  نوسانات قیمت در هر روز : سطح نوسان هر قرارداد در هر روز معاملاتی مثبت و منفی 3 درصد خواهد بود.

وجه تضمین اولیه :

وجه تضمین اولیه در هر قرارداد 10 درصد قیمت 10 عدد سکه می باشد که در هنگام خرید از خریدار دریافت می­شود. برای اولین قرارداد این مبلغ 200 هزار تومان محاسبه شده است.سقف مجاز موقعیتهای معاملاتی باز : منظور از موقعیت معاملاتی باز هر مشتری، قراردادهای خریداری شده توسط وی می باشد که هنوز بفروش نرفته اند جمع این قراردادها برای مشتریان حقیقی 100 قرارداد می باشد یعنی می تواند 1000 سکه خریداری نماید.مشتریان حقوقی نیز می توانند تا اندازه­ای خریداری نمایند که مجموع وجوه تضمین اولیه پرداخت شده حداکثر به میزان 10 درصد سرمایه ثبت شده آنها باشد.

فرآیند افتتاح حساب مشتری در معاملات قراردادهای آتی :

1-      دریافت کد معاملاتی از طریق کارگزاری

2-      معرفی مشتری به بانک توسط کارگزار جهت افتتاح حساب عملیاتی پس از اخذ کد معاملاتی مشتری

3-      اعلام شماره حساب عملیاتی مشتری توسط بانک سامان به کارگزار4-      اعلام شماره حساب شخصی توسط مشتری به کارگزار در فرمهای مربوطه5-      اعلام شماره حسابهای فوق به اتاق پایاپای توسط کارگزار منبع بانک سامان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا