تحلیل بنیادی

تحلیل بنیادی ماشین سازی اراک

فاراک
ماشین سازی اراک
سال تاسیس 1346 – سال مالی 31 شهریور هر سال – سرمایه ثبتی 628 میلیارد تومن- که 400 میلیارد تومنش از محل تجدید ارزیابی زمین در سال 94 بوده.
وابسته به صندوق ذخیره فرهنگیان ( حدودا 70 درصد) – که معمولا از هر فرصتی استفاده می کنن برای عرضه سهام.
کارخانه در 134 هکتار زمین شامل چهار گروه تولیدی برزگ با 1700 نفر پرسنل فعال هست .ضمنا هر کدام از گروه ها برا خودشون مدیرعامل جداگانه دارن.
فعالیت شرکت دو بخش اصلی تشکیل شده :
🔺 بخش تولید و فروش محصولات : از قبیل مخازن ، فلنچ ، شیرالات سرچاهی ، دیگ بخار ، مبدل حرارتی و…
🔺 بخش قراردادها : عمدتا بصورت EPC
از آنجایی که ماهیت فعالیت شرکت سفارش کار و قبول قراردادهای پیمانکاری هست روند درآمدهای شرکت خطی نیست و هر سال عددی متفاوت بسته به شرایط اقتصادی تغییر میکنه.
🔷 درآمد فروش و خدمات تو پنج سال گذشته از 140 میلیارد تومن تا 280 میلیارد تومن متغییر بوده ولی تغییرات بهای تمام شده نوسانات زیادی داشته بطور مثال سال 92 با 150 میلیارد تومن فروش شرکت 44 میلیارد تومن سود ناخالص داشته ولی تو سال 96 با 140 میلیارد تومن فروش 80 میلیارد تومن زیان ناخالص داشته.
🔷برای عملکرد سال مالی 97 فاراک با 280 میلیارد تومن درآمد 31 میلیارد تومن سود ناخالص شناسایی کرده که پس از کسر هزینه های مالی و سایر به سود خالص 1 میلیارد تومن رسیده.همین گزارش باعث شد که بازار به این سهم اقبال نشون بده و صف خرید سهم رو شاهد باشیم .
🔴اما نکته ای که تو گزارش هست و بنظر بازار اونو ندیده مربوط میشه به سود 15 میلیارد تومنی تسعیر ارز. در واقع اگر سود تسعیر ارز نبود شرکت بازهم به زیان می رسید.اگر چه زیان نسبت به سال 96 خیلی کمتر شده اما همچنان شرکت داره زیر نقطه سربسر کار می کنه . از یه طرف هزینه های مالی هر ساله داره سهم بیشتری رو از درآمد های شرکت می گیره و از طرف دیگه قیمت تمام شده محصولات تولیدی شرکت اینقدر بالا رفته که فروش اونا نمی تونه سودی رو باقی بزاره (شرکت 118 میلیارد تومن از محصولاتش رو تقریبا سربسر فروخته) و آنچه که الان ما داریم می بینیم سود قراردادهای سال های قبل هست که به مرحله تحویل رسیده و عمدتا هم تجدید نشده مثل قراردادهای پارس جنوبی و بندر ماهشهر که از سال 89 برای شرکت سود سازی می کنه.
شاید با عدد و رقم بهتر بشه این موضوع رو توصیف کرد .کل قراردادهای در جریان شرکت حدودا 1300 میلیارد تومنه که چیزی حدود 60 درصد اون مربوط میشه به قراردادهای EPC سال 89 که متاسفانه بدلیل ضعف اقتصاد کلان و یا مدیریت شرکت از اون سال تا به الان این حجم از قرارداد جایگزین نشده.البته هر از چند گاهی خبر قراردادهای جدید تو بازار درز می کنه و منجر به تحریک قیمت سهم میشه ولی باید گفت اعداد این قراردادها اینقدر بزرگ نیست که بخواد تاثیر بااهمیتی بزاره در واقع همین قراردادها حداقل انتظار هست که شرکت داشته باشه تا بتونه از عهده هزینه های جاریش بر بیاد.

در مورد سود تسعیر ارز امسال این نکته رو هم اضافه کنم مشابه این دقیقا در سال 91 هم بوده و حتی باعث شد سود شرکت تا 100 میلیارد تومن هم برسه . اما و بعد از آن سال چه اتفاقی افتاد؟ هر سال شرکت ضعیف تر شد.تا جایی که قیمت سهم به مرز 80 تومن هم رسید.ممکنه خریدارای سهم کاری به سود و زیان شرکت نداشته باشن و ارزش های جایگزینی رو ملاک خرید قرار بدن اما این موضوع باید در بلندمدت با سودآوری شرکت تایید بشه در غیر این صورت بالارفتن ارزش بازار متناسب با ارزش جایگزینی بدون در نظر گرفتن سودآوری در بلند مدت اثر خودش رو میزاره .دقیقا همون اتفاقی که برای قیمت هر سهم فارک در طول 5 سال گذشته افتاده . فقط در مقطعی بخاطر بحث تجدید ارزیابی ارزش بازار شرکت بالا رفته و مجدد برگشته به حالت قبل .بنابراین سود ده شدن شرکت در این مقطع زمانی دلیلی بر سودآوری سال های بعد نیست .چون اولا با توجه به ماهیت فعالیت شرکت که قبلا توضیح دادم این سودآوری ناشی از تسعیر ارز بوده و ثانیا بخش عمده آن مربوط به قراردادهای سال های قبل بوده که بنا به روش درصد پیشرفت کار شناسایی شده .در واقع همان دلایلی که باعث شده شرکت از سال 92 به بعد کاهش در درآمد و سود آوری و حتی زیان برسه همچنان پابرجاست (اوضاع خراب اقتصاد کلان و عدم تقاضا برای کالاهای سرمایه ای )
👈جمع بندی :
🔵با نگاه کوتاه مدت (چند ماهه)
➕ ارزش بازار شرکت با این توانمندی در سطح کشور زیر 1000 میلیارد تومنه . درحالی که فقط ارزش دارای های غیر منقول در این حدود هست .بنابراین ارزش جایگزینی فاراک خیلی بیشتر از ارزش بازار شرکت هست .
🔵با نگاه بلند مدت (بیش از یکسال)
➖از اونجایی که نوع فعالیت شرکت سفارش کار و پیمانکاری هست (برآورده کردن نیازهای صنعتی کشور)میزان درآمدهای سالانه وابسته به تقاضا و درخواست کالاهای سرمایه ای هست که با توجه به اوضاع ناامنی اقتصادی کشور (کاهش درآمدهای دولت – تحریم اقتصادی- کاهش رشد اقتصادی) ریسک بزرگی فاراک رو برای سال های بعدی تهدید میکنه.
97/08/23

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا