تحلیل سهام

تحلیل بنیادی توریل – شرکت توکاریل

سهامداران عمده شرکت شامل سرمایه گذاری توکا فولاد 41 درصد و ساتا 33 درصد می باشد. سه عضو هیات مدیره در اختیار مجموعه توکافولاد و دو عضو دیگر نیز در اختیار مجموعه ساتا است.

تحلیل بنیادی شرکت توکاریل (توریل)

کلیات شرکت

شرکت توکاریل در سال 1383 با  موضوع حمل و نقل ریلی بار با مشارکت مجموعه شرکت های تابعه فولاد مبارکه و شرکت راه آهن ج .ا.ا تاسیس شد . بعد ها در سال 1388 بلوک سهام شرکت راه آهن به مجموعه ساتا واگذار گردید.

در حال حاضر توکاریل با در اختیار داشتن چهار شرکت فرعی بصورت هلدینگ در صنعت حمل و نقل ریلی فعالیت دارد و محور اصلی فعالیت آن ، حمل و نقل مواد معدنی شامل کنسانتره و گندله از معادن چادرملو ، گل گهر ، چغارت و سنگان به مجتمع فولاد مبارکه می باشد.

شرکت های تابعه توکاریل شامل شرکت مهندسی بهین ریل (تعمیرات واگن) ، آسیا سیر ارس (حمل بار) ، توکاکشش(حمل بار) و شرکت راهوار نیرو آریا (مالک لکوموتیو) می باشد که در بخش بررسی سرمایه گذاری ها هر کدام از این شرکت ها را مورد بررسی بیشتر قرار خواهیم داد. همچنین شرکت آسیا سیر ارس با نماد حآسا در بورس پذیرفته شده و ورود سایر شرکت های گروه به بازار بورس در برنامه کاری هیات مدیره قراردارد.

این هلدینگ با در اختیار داشتن 18 دستگاه لکوموتیو (اصلی و مانوری) و بیش از 4400 دستگاه انواع واگن های باری ، با ظرفیت حمل سالانه 12 میلیون تن کالا سهم 25 درصدی در کل بار شبکه ریلی کشور دارد.

آخرین سرمایه شرکت 320 میلیارد تومان و ارزش بازار شرکت 8000 میلیارد تومان می باشد. تعداد پرسنل شرکت 228 نفر و سال مالی شرکت منتهی به 29 اسفند ماه هر سال می باشد.

سهامداران عمده شرکت شامل سرمایه گذاری توکا فولاد 41 درصد و ساتا 33 درصد می باشد. سه عضو هیات مدیره در اختیار مجموعه توکافولاد و دو عضو دیگر نیز در اختیار مجموعه ساتا است. ترکیب ساختار سهامداران به گونه ای است که عرضه سهام توسط سهامداران عمده منجر به از دست دادن کرسی هیات مدیره خواهد شد. با توجه به اینکه توریل تامین کننده انحصاری خدمات ریلی شرکت فولاد مبارکه می باشد حفظ درصد سهامداری شرکت برای مجموعه توکافولاد از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

دفتر مرکزی شرکت در اصفهان خیابان هزار جریب خیابان شیخ کلینی پلاک 78 واقع شده است.

  • شرکت به منظور تجمیع همه شرکت های گروه در یک محل ، برنامه تخریب و بازسازی ساختمان مرکزی در قالب 7 طبقه را دارد که در مرحله اخذ پروانه می باشد.

بررسی ترازنامه توریل

در جدول زیر نگاه کلی به ترازنامه در تاریخ 30 آذر ماه 1399 به همراه اقلام مهم دارایی بدهی و سرمایه می پردازیم:

  • جمع دارایی ها 1161 میلیارد تومان
  • دارایی های ثابت 423 میلیارد تومان(36%)
  • سرمایه گذاری ها 322 میلیارد تومان(28%)
  • طلب های تجاری 337 میلیارد تومان(29%)
  • جمع بدهی ها 457  میلیارد تومان
  • وام بانکی 59 میلیارد تومان(13%)
  • بدهی 303 میلیارد تومان(66%)
  • ارزش ویژه 705  میلیارد تومان
  • سرمایه 320 میلیارد تومان
  • سود انباشته 345 میلیارد تومان

تفسیر ترازنامه:

دارایی های ثابت عمدتا مربوط به بهای تمام شده واگن های شرکت (1945 دستگاه) به ارزش 232 و پیش پرداخت خرید لکوموتیو به ارزش 80 و آپارتمان های اداری به ارزش 33 میلیارد تومان می باشد. بخش مهمی از منابع شرکت نیز در شرکت های تابعه سرمایه گذاری شده است که ارزش های جاری آن از ارزش های تمام شده بیشتر است. سهم طلب ها نیز عمدتا در ارتباط با قراردادهای منعقده حمل بار با کارفرمایان شامل طلب ها و سپرده بیمه قراردادها می باشد.

در بخش بدهی ها نیز مهمترین اقلام شامل بدهی به راه آهن بابت حق دسترسی به شبکه ریلی و تسهیلات دریافتی از بانک ها می شود.

در بخش حقوق صاحبان سهام نیز سرمایه شرکت 320 میلیارد تومان و شرکت دارای سود انباشته به میزان 345 میلیارد تومان می باشد.

خالص سرمایه درگردش شرکت مثبت و نسبت بدهی آن 39 درصد که نرمال است.

آخرین افزایش سرمایه شرکت به میزان 60 درصد از محل سود انباشته در بهمن ماه سال 1398 از مبلغ 200 به 320 میلیارد تومان اجرا شده است. همچنین شرکت تاکنون افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها نداشته است.

بررسی لکوموتیو و واگن ها

مهمترین دارایی های شرکت شامل لکوموتیو و واگن ها می باشد. شرکت دارای …..

تحلیل جامع شرکت توکاریل (توریل) در قالب فایل PDF در 28 صفحه به تاریخ 24 فروردین ماه 1400 تهیه و در فروشگاه موجود می باشد. شما می توانید فهرست مطالب این تحلیل را اینجا دانلود کنید.

سایر مقالات مرتبط :

تحلیل بنیادی شرکت توسعه حمل و نقل ریلی پارسیان (حپارسا)

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا